From the Urgent to the Important: The transformation of a request for an intervention in the coexistence of a pedagogical career

The transformation of a demand in a Pedagogy Career

Authors

DOI:

https://doi.org/10.38123/rre.v5i2.476

Keywords:

Conflict transformation, restorative circles, student coexistence

Abstract

The following article presents a systematization of an experience of approaching a student conflict in a pedagogical career in a Chilean university, analyzing the demands made to the professional team called to intervene. From the search for an external and quick solution to the problem, the internalization of responsibility is given way to the internalization of responsibility, favoring the agency of both the career and the students. Within this framework, a training process for co-facilitators of violence prevention circles is implemented, based on the restorative approach, which seeks to explore the problem, generate alternatives and community agreements, and strengthen dialogue tools to address conflicts. As the conflict transforms, so does the demand towards the specialized team, orienting itself towards the accompaniment of new intervention processes that the student body itself seeks to promote, in order to address future situations that may affect university coexistence.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Juan Williams Kudin, Pontificia Universidad Católica de Chile

Assistant Director of Student Development of the Faculty of Education of the Pontifical Catholic University of Chile.

Master in Educational Psychology.
15 years of experience in educational and related institutions.
11 years in higher education institutions, with emphasis on student affairs.

Areas of development (intervention, teaching and/or research):
-Equity and educational inclusion, regarding processes of social diversification of university enrollment.
-Gender violence, in preventive, promotional and responsive (disciplinary) areas, as well as innovation in approach and reparation devices.
-Approach and transformation of conflicts from a restorative perspective.
-Community processes, both for the approach to conflicts and the promotion of student projects.
-University mental health, in terms of the development of integral perspectives to address the phenomenon.
Initiator member of the restorative justice network in Chilean universities.

Francisco Farías Mansilla, Universidad de Chile

Trabajador Social, Universidad Católica Silva  Magíster en Ciencias Sociales, Universidad de Chile Docente adjunto del Departamento de Trabajo Social, Universidad Alberto Hurtado Encargado Área de Convivencia, Dirección de Asuntos Estudiantiles (DAE), Facultad de Ciencias Sociales, Universidad de Chile

Catalina Moreno Tello, Investigadora independiente

Psicóloga clínica. Universidad Alberto Hurtado.
Diplomado en Clínica Psicoanalítica en Adultos. Universidad de Chile.
Formación en Psicoanálisis a través del Arte. Asociación Internacional Psicoanálisis a través del Arte. Actualmente se desempeña en consulta particular.

Ximena Díaz Correa, Universidad Alberto Hurtado

Psicóloga Clínica. Universidad Central de Chile. Analista de Género, Dirección de Género, Diversidad y Equidad (DGDE), Universidad Alberto Hurtado.

Sofía Moreno Moya, Escuela Básica Blas Cañas

Trabajadora Social, Pontificia Universidad Católica de Chile Trabajadora Social, Escuela Básica Blas Cañas

References

Agamben, G. (2011) ¿Qué es un dispositivo? Sociológica, 26(73), 249-264.

Araujo, K. (2021). ¿Cómo estudiar la autoridad? Editorial USACH.

Calderón, P. (2009). Teoría de conflictos de Johan Galtung. Revista de Paz y Conflictos, (2), 60-81.

Cattaneo, N. (2018). Conflicto y comunidad: Un camino hacia la construcción de paz. En Nató, Montejo y Negredo (Eds.), Mediación comunitaria. ASTREA.

Chavez-Tafur, J. (2006). Aprender de la experiencia. Una metodología para la sistematización. Asociación ETC Andes / Fundación ILEIA.

Consejo Nacional de Acreditación [CNA] (s/f). Criterios y estándares de la calidad para la acreditación institucional del subsistema universitario . https://www.cnachile.cl/noticias/SiteAssets/Paginas/Forms/AllItems/CyE%20INSTITUCIONAL%20SUBSISTEMA%20UNIVERSITARIO.pdf

Consejo de Rectores de las Universidades Chilenas [CRUCH]. (2022).<> Modelo caleidoscopio: Una propuesta de abordaje de la violencia de género en contexto universitario.

Dellarossa, A. (1979). Grupos de reflexión. Paidós.

Galeas, F. y Hurtado, N. (2020). Justicia restaurativa en una universidad chilena: Sistematización de una experiencia y sus criterios técnicos . Documento de trabajo técnico. Universidad de Chile.

Galtung, J. (1990). La violencia: Cultural, estructural y directa. Journal of Peace Research, 27 (3), 291-305.

González, F. (2002) Análisis institucional y socioanálisis. Tramas, (18-19), 13-50. https://biblat.unam.mx/hevila/TramasMexicoDF/2002/no18-19/2.pdf

González-Ramírez, I. (2024). Harassment Conflicts in Chilean Universities and their Restorative Treatment. Revista de Derecho (Valdivia), 37 (1), 101-122. https://dx.doi.org/10.4067/s0718-09502024000100101

Hernández, M. (2022). Reflexiones sobre feminismos y prácticas de paz en la atención a la violencia de género en ámbitos universitarios. En 2.º Encuentro Universitario Internacional “Hacia una cultura de la paz desde los medios alternos de solución de conflictos”, Universidad de Guanajuato, México.

Hernández, M. (2023). Resolución de conflictos, justicia restaurativa y atención a la violencia de género en ámbitos universitarios . Defensoría de los Derechos Universitarios, Igualdad y Atención de la Violencia de Género y el Instituto de Investigaciones Jurídicas. Universidad Autónoma de México.

Hiner, H. y López, A. (2021). Movimientos feministas y LGBTQ+: De la transición pactada a la revuelta social, 1990-2020. En Gálvez (Ed.), Históricas: Movimientos feministas y de mujeres en Chile, 1850-2020 (pp. 91-127). LOM.

Hurtado, N. (2023). La capacidad de dialogar en el espacio universitario: Conflicto, prácticas restaurativas y feminismos antipunitivistas. En Ibarra y Brito (Ed.), Justicia feminista al borde del tiempo (pp. 205-217). LOM.

Jara, O. (2012). Sistematización de experiencias, investigación y evaluación: Aproximaciones desde tres ángulos. En<> Revista Internacional sobre investigación en educación global y para el desarrollo.

Jara, O. (2018). La sistematización de experiencias: Práctica y teoría para otros mundos políticos. Centro Internacional de Educación y Desarrollo Humano-CINDE.

Karp, D. y Allena, T. (2004). Restorative Justice on The College Campus: Promoting Student Growth and Responsibility, and Reawakening the Spirit of Campus Community. Charles C. Thomas Publisher.

Karp, D. (2015). The Little Book of Restorative Justice for Colleges and Universities . Ed. Good Books.

Karp, D., Shackford-Bradley, J., Wilson, R. y Williamson, K. (2016). Campus Prism: A Report on Promoting Restorative Initiatives for Sexual Misconduct on College Campuses . Skidmore College Project on Restorative Justice. Saratoga Springs, New York.

Lourau, R. (1975). El análisis institucional. Amorrortu.

Manero, R. (1990). Introducción al análisis institucional. Tramas, 1, 121-157.

Nansen Fredssenter for Peace and Dialogue [NFPD]. (2020 ). Manual Nansen para facilitadores de diálogo y transformación de conflictos. Universidad Alberto Hurtado. (Obra original publicada en 2018).

Pranis, K. (2009). Manual para facilitadores de círculos. Comisión Nacional para el Mejoramiento de la Administración de Justicia.

Reyes-Quilodrán, C., LaBrenz, C. A. y Donoso-Morales, G. (2018). Justicia restaurativa en sistemas de justicia penal juvenil comparado: Suecia, Inglaterra, Italia y Chile. Política Criminal, 13(25), 626-649. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-33992018000100626

Schmitz, J. (2018). Prácticas restaurativas para la prevención y gestión de conflictos en el ámbito educativo. ProgettoMondo MLAL.

Schmitz, J. (2020). Manual de prácticas restaurativas en el ámbito educativo. Asociación Flamenca de Cooperación al Desarrollo y Asistencia Técnica.

Zehr, H. (2015). The Little Book of Restorative Justice: Revised & Updated . Good Books.

Published

2025-07-02

How to Cite

Williams Kudin, J., Farías Mansilla, F., Moreno Tello, C., Díaz Correa, X., & Moreno Moya, S. (2025). From the Urgent to the Important: The transformation of a request for an intervention in the coexistence of a pedagogical career: The transformation of a demand in a Pedagogy Career. Revista Realidad Educativa, 5(2), 69–97. https://doi.org/10.38123/rre.v5i2.476

Issue

Section

Educational Research