Parental involvement and retention in higher education
the experience of parents of first-generation students
DOI:
https://doi.org/10.38123/rre.v4i1.361Keywords:
first-generation students, university experience, permanence, first year of university, parental involvementAbstract
Free higher education has favored the massive entry of students from economically disadvantaged social sectors, increasing the number of students referred to as "first generation". Based on semi-structured interviews, this research focuses on exploring the perceptions of parents of first-generation students who study for free in Chilean universities about the university experience in the first year of their studies and parental involvement in their permanence. The analysis reveals a family environment with high expectations for their children to obtain a university degree and a great willingness to respond to their needs, but they fear that their children may not be able to meet the institutional demands in the time required by the free tuition, affecting their permanence in the university. The implications in terms of the place of families in the permanence processes of EPGs with free tuition are discussed.
Downloads
References
Álvarez-Valdés, C. I. (2023). Estudiantes con gratuidad en universidades prestigiosas: ajustes académicos para permanecer. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 21(3), 1-19. https://revistaumanizales.cinde.org.co/rlcsnj/index.php/Revista-Latinoamericana/article/view/5894/1231
Ayala, M. C., Castro, C., Fernández, V., Gallardo, G., Jouannet, C. y Moreno, K. (2013). Inclusión, acogida y apoyo hacia los estudiantes desde las instituciones de educación superior. Santiago de Chile: AEQUALIS.
Bazán, A., Castañeda, S. y Sánchez, A. (2007). Relación estructural entre apoyo familiar, nivel educativo de los padres, características del maestro y desempeño en lengua escrita. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 12(33), 701-729. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662007000200701
Baumrind, D. (1971). Current patterns of parental authority. Developmental Psychology Monograph, 4(1, parte 2), 1-103. http://dx.doi.org/10.1037/h0030372
Briones, J. y Leyton, D. (2020). Excepcionalidad meritocrática y política de acción afirmativa en la educación superior en Chile. Education Policy Analysis Archives, 28(136), 1-31. http://dx.doi.org/10.14507/epaa.28.5262
Canales, A. y De los Ríos, D. (2009). Retención de estudiantes vulnerables en la educación universitaria. Calidad en la Educación, (30), 50-83. https://doi.org/10.31619/caledu.n30.173
Covarrubias, R. y Fryberg, S. (2015). Movin’ on up (to College): First-Generation College Students’ Experiences With Family Achievement Guilt. Cultural Diversity and Ethnic Minority Psychology, 21(3), 420-429. https://doi.org/10.1037/a0037844
Díaz, C. (2008). Modelo conceptual para la deserción estudiantil universitaria chilena. Estudios Pedagógicos, 34(2), 65-86. https://scielo.conicyt.cl/pdf/estped/v34n2/art04.pdf
Donoso, S. (2010). Retención de estudiantes y éxito académico en la educación superior: análisis de buenas prácticas. Informe final. CNED.
Donoso, S. y Cancino, V. (2018). Caracterización socioeconómica de los estudiantes de educación superior. Calidad en la Educación, 26(1), 205-244. https://doi.org/10.31619/caledu.n26.240
Espinoza, Ó., Larrondo, Y., Corradi, B., Maldonado, K., Sandoval, L., y González, L. E. (2023). ¿Contribuye la gratuidad a la permanencia en la educación superior? Percepciones de estudiantes acerca de su experiencia universitaria. Calidad en la Educación, (57), 67-100. https://www.calidadenlaeducacion.cl/index.php/rce/article/view/1245/728
Esteinou, R. (2015). Autonomía adolescente y apoyo y control parental en familias indígenas mexicanas. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 13(2), 749-766. https://www.redalyc.org/pdf/773/77340728015.pdf
Farooq, M., Chaudhry, A. H., Shafiq, M. y Berhanu, G. (2011). Factors affecting students quality of academic performance: A case of secondary school level. Journal of Quality and Technology Management, 7(2), 1-14. https://doi.org/10.12691/education-2-9-8
Flanagan, A. (2017). Experiencias de estudiantes de primera generación en universidades chilenas: realidades y desafíos. Revista de Educación Superior, 46(183), 87-104. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S0185-27602017000300087&script=sci_abstract
Fukushi, K. (2013). Una aproximación cualitativa al estudiante de primera generación en la educación superior chilena. En Acceso y permanencia en la educación superior: Sin apoyo no hay oportunidad (pp. 115-143). AEQUALIS, Foro de Educación Superor.
Gaete, V. (2015). Desarrollo psicosocial del adolescente. Revista Chilena de Pediatría, 86(6), 436-443. https://scielo.conicyt.cl/pdf/rcp/v86n6/art10.pdf
Galaz, B. (2014). Elementos de permanencia y persistencia de estudiantes indígenas de la educación superior [tesis de pregrado, Universidad Alberto Hurtado]. https://repositorio.uahurtado.cl/bitstream/handle/11242/7320/TRSGalazP.pdf
Garbanzo, G. (2007). Factores asociados al rendimiento académico en estudiantes universitarios, una reflexión desde la calidad de la educación superior pública. Revista Educación, 31(1), 43-63. https://www.redalyc.org/pdf/440/44031103.pdf
Glaser, B. y Strauss, A. (1967). The discovery of grounded theory. Aldine Press.
Guba, E. y Lincoln, Y. (2002). Paradigmas en competencia en la investigación cualitativa. En C. Derman y J. Haro, Por los rincones. Antología de métodos cualitativos en la investigación social (pp. 113-145). El Colegio Sonora. https://psicologiaexperimental.files.wordpress.com/2010/02/guba-y-lincoln-2002.pdf
Johnston, B. (2013). El primer año de universidad. Una experiencia positiva de transición. Narcea.
Ley Nº 20.370 de 2009. Diario Oficial de la República de Chile, 17 de agosto de 2009. https://www.bcn.cl/leychile/navegar?idNorma=1006043&idParte=8780678
Maccoby, E. y Martin, J. (1983). Socialization in the context of the family: Parent-child interaction. En E. M. Hetherington y P. H. Mussen (Eds.), Handbook of child psychology: Socialization, personality and social development, 4(1), 1-101.
Ministerio de Educación (2016). Los estudiantes de primer año accederán a gratuidad en 2016 en las universidades adscritas. Gratuidad. http://www.gratuidad.cl/2016/04/27/125-392-estudiantes-educacion-superior-accederan-gratuidad-2016/
Ministerio de Educación (2019). Proyectándose al futuro. Mifuturo. https://www.mifuturo.cl/proyectandose-al-futuro/
Ministerio de Educación (2023). Educación superior: Casi medio millón de estudiantes ya estudia con gratuidad. Mineduc. https://www.Mineduc.cl/casi-medio-millon-de-estudiantes-ya-estudia-con-gratuidad/
Olmeda, L. (2016). Nivel socioeconómico y rendimiento académico: estudiantes resilientes [tesis doctoral, Universidad Complutense de Madrid]. https://hdl.handle.net/20.500.14352/21057
Parrino, M. C. (2010). Deserción en el primer año universitario. Dificultades y logros. X Coloquio Internacional sobre Gestión Universitaria en América del Sur. Universidad Nacional de Mar del Plata, 8 al 10 de diciembre. https://core.ac.uk/download/pdf/30377642.pdf
Pulido, S., Castro-Osorio, J., Peña, M. y Ramírez, D. (2013). Pautas, creencias y prácticas de crianza relacionadas con el castigo y su transmisión generacional. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 11(1), 245-259. http://www.scielo.org.co/pdf/rlcs/v11n1/v11n1a17.pdf
SIES. (2019). Informe de retención de primer año de pregrado - cohortes 2013-2017. Ministerio de Educación. https://bibliotecadigital.Mineduc.cl/bitstream/handle/20.500.12365/4621/retencion%202017.pdf
Silva, M. (2015). La importancia del primer año universitario. De la teoría a la práctica. Universidad Iberoamericana.
Soto, V. (2016). Estudiante de primera generación en Chile: una aproximación cualitativa a la experiencia universitaria. Revista Complutense de Educación, 27(3), 1157-1173. http://dx.doi.org/10.5209/rev_RCED.2016.v27.n3.47562
Stephens, N., Fryberg, S., Markus, H., Johnson, C. y Covarrubias, R. (2012). Unseen disadvantage: How American universities’ focus on independence undermines the academic performance of first-generation college students. Journal of Personality and Social Psychology, 102(6), 1178-1197. https://doi.org/10.1037/a0027143
Strauss, A. y Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Universidad de Antioquia.
Tinto, V. (1975). Dropout from Higher Education: A theoretical synthesis of recent research. Review of Educational Research, 45(1), 89-125. https://doi.org/10.2307/1170024
Universidad Autónoma (s. f.). Sistema de Acompañamiento Académico Complementario (SAAC). Uautonoma. https://www.uautonoma.cl/universidad/modelo-educativo/dispositivos-de-apoyo-complementario/
Universidad Católica Silva Henríquez (s. f.). Programa Nivelación de Estudios. UCSH. https://www.ucsh.cl/vinculacion/nivelacion-de-estudios/
Universidad de Chile (2023). Programa de Inducción a la Vida Universitaria. Uchile. https://uchile.cl/u176346
Universidad Academia de Humanismo Cristiano (2022). Programa de Acompañamiento Estudiantil (PROA). Alfaguia. https://www.academia.cl/programas-de-acompanamiento-estudiantil-proa_participa-en-los-talleres-de-apoyo-psicoeducativo-psicosocial-y-academico-para-estudiantes/
Véliz, N. (2016). Construcción de la relación entre familia y educación en el contexto universitario de estudiantes primera generación PACE-USACH [tesis de pregrado]. Universidad Alberto Hurtado. https://www.paiep.usach.cl/sites/paiep/files/documentos/veliz_2016_caracterizacion_de_la_relacion_familia_y_educacion.pdf
Villafrade, L. y Franco, C. (2016). La familia como red de apoyo social en estudiantes universitarios que ingresan a primer semestre. Espiral, Revista de Docencia e Investigación, 6(2), 79-90. https://doi.org/10.15332/erdi.v6i2.1651
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Evelyn Olave Carimoney, Verónica Gubbins Foxley
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Los contenidos de esta revista se distribuyen bajo una licencia Atribución/Reconocimiento-NoComercial-SinDerivados 4.0 Internacional.