Added value of Technical and Vocational Institutions (TyT) in Bogota

Authors

  • Claudia Ovalle Universidad de Antioquia

DOI:

https://doi.org/10.38123/rre.v3i2.323

Keywords:

higher education, standarized tests, HLM models, value added, technical education, Colombia

Abstract

The SABER TyT test aims to provide an indicator of the added value of higher education institutions with technical and technological training programs (T & T). That is, it allows by statistical means to calculate the contribution of the T & T institution to the level of competence with which the student enters higher education. This is the change between the scores that each student obtained in the general competences in the SABER11 test (when finishing the high school education) and the scores in the SABER TyT tests at the end of the higher technical education. This change makes it possible to assess the contribution of each T & T institution to the general competencies of the students and facilitates comparisons between institutions, which are not reflected by other quality indices (i.e., accreditation) or average score in standardized tests.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Claudia Ovalle, Universidad de Antioquia

Doctora en Educación UDEA. Psicóloga de la Universidad Nacional de Colombia, Magister en Educación de la Universidad de Pittsburgh. Experiencia en proyectos sociales, educativos e investigación; Evaluación y referentes de calidad educativa. Docente en Instituciones de educación Media y Superior.

References

Correa, J. J. (2004). Determinantes del rendimiento educativo de los estudiantes de secundaria en Cali: un análisis multinivel. Sociedad y Economía, 6(1), 81-105. https://bibliotecadigital.univalle.edu.co/bitstream/handle/10893/541/rendimiento%20educativo.pdf

Gaviria, A., Barrientos, J. (2001). Determinantes de la educación en Colombia. Archivos de Economía Dirección de Estudios en Economía, Banco de la República. Documento 159. https://www.repository.fedesarrollo.org.co/handle/11445/1249

Hox, J. (2010). Multilevel Analysis: Techniques and Applications (2. ed.). Routledge.

ICFES (2011a). Prueba de habilidades genéricas GSA. https://portal.icfes.s3.amazonaws.com/datos/Pruebas de habilidades genéricas GSA Resultados pilotaje.pdf

ICFES (2011b). Examen de estado de la educación media periodo 2005-2010 (pp. 1-154). Bogotá.

IFCES (2013). Sistema nacional de evaluación estandarizada de la educación. Alineación del examen SABER 11 (pp. 1-130). http://www.icfes.gov.co/index.php/docman/instituciones-educativas-y-secretarias/saber-11/novedades/651-alineacion-examen-saber-11/file

ICFES (2014a). Pruebas SABER 3, 5 y 9. Lineamientos para las aplicaciones muestral y censal 2014. http://www.icfes.gov.co/examenes/pruebassaber/que-se-evalua

ICFES (2014b). Lineamientos generales del examen de Estado Saber 11º 2014-2. http://www.icfes.gov.co/examenes/component/docman/cat_view/8-saber-11/118-novedades

López, S. F. (2010). El efecto colegio en Colombia. Equidad y Desarrollo, (14), 85-101. https://doi.org/10.19052/ed.202

Ministerio de Educación Nacional Colombia. (1998). Lineamientos curriculares . http://www.mineducacion.gov.co/1759/w3-article-339975.html

Ministerio de Educación Nacional Colombia. (1992). Ley 30 de 1992. Por la cual se organiza el servicio público de la educación superior. https://www.funcionpublica.gov.co/eva/gestornormativo/norma.php?i=253

Ministerio de Educación Nacional Colombia. (1994). Ley 115 de 1994. Por la cual se expide la ley general de educación. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-85906_archivo_pdf.pdf

Ministerio de Educación Nacional Colombia. (2002) Ley 749 de 2002. Por la cual se organiza el servicio público de la educación superior en las modalidades de formación técnica profesional y tecnológica, y se dictan otras disposiciones. https://www.mineducacion.gov.co/1621/article-86432.html

Ministerio de Educación Nacional Colombia. (2015). Fortalecimiento de la Educación Técnica y Tecnológica. https://www.mineducacion.gov.co/portal/micrositios-superior/Fomento-a-la-Educacion-tecnica-profesional-y-Tecnologica/Sector-Agroindustria/

OECD. (2016). La educación en Colombia. Aspectos destacados. https://www.oecd.org/education/school/Educacion-en-Colombia-Aspectos-Destacados.pdf

OECD/IBRD/The World Bank. (2013). Reviews of National Policies for Education: Tertiary Education in Colombia 2012. OECD Publishing.

Raudenbush, S. W. y Bryk, A. S. (2002). Hierarchical linear models: Applications and data analysis methods (Vol. 1). Sage.

Raudenbush, S. W., Bryk, A. S. y Congdon, R. (2010). HLM 7.00 for Windows [software]. Scientific Software International, Inc.

Rodríguez, R. (2015). Medición del valor agregado para la educación superior [tesis de maestría en Económica, Universidad Santo Tomás]. Repositorio USTA. http://dx.doi.org/10.15332/tg.mae.2020.0747

Universidad Nacional de Colombia. (1999). Hacia una cultura de la evaluación para el siglo XXI. En D. Bogoya (Ed.). Unibiblos.

Published

2023-07-31

How to Cite

Ovalle, C. (2023). Added value of Technical and Vocational Institutions (TyT) in Bogota. Revista Realidad Educativa, 3(2), 97–120. https://doi.org/10.38123/rre.v3i2.323

Issue

Section

Educational Research