The influence of school climate on learning

systematic review

Authors

  • Giselle Mardones Soto Universidad Finis Terrae

DOI:

https://doi.org/10.38123/rre.v3i2.300

Keywords:

motivation, classroom climate, learning, performance

Abstract

School climate plays a fundamental role in student learning by influencing students' sense of belonging and belonging to their environment. This article presents a systematic review of empirical studies on the subject, using the PRISMA method, with the aim of identifying the school climate factors that influence student learning and verifying the relevance of a positive climate. The results obtained show that an unfavorable climate reduces motivation and participation and induces a lack of commitment, problems for students in managing their emotions and sense of belonging, besides hindering the development of their socio-affective relationships. The aforementioned factors are considered to have an impact on students' learning, as evidenced by individual academic performance. The conclusions point out the need to consider these educational vectors in order to optimize learning and assessment results.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agencia de Calidad de la Educación (2017). Construyendo juntos: Claves para la convivencia escolar. https://hdl.handle.net/20.500.12365/4487

Barreto, F. y Álvarez, J. (2017). Clima escolar y rendimiento académico en estudiantes de preparatoria. Daena: International Journal of Good Conscience, 12(2), 31-44. http://www.spentamexico.org/v12-n2/A2.12(2)31-44.pdf

Berger, C., Álamos, P., Milicic, N. y Alcalay, L. (2013). Rendimiento académico y las dimensiones personal y contextual del aprendizaje socioemocional: evidencias de su asociación en estudiantes chilenos. Universitas Psychologica, 13(2), 627–638. https://psycnet.apa.org/record/2015-09085-018

Bonozo, D., Merchán, J., Guapi, F. y Toala, I. (2023).Vista de relaciones interpersonales en la convivencia escolar. Reciamuc.com. https://reciamuc.com/index.php/RECIAMUC/article/view/993/1444

Claro, J. S. (2013). Calidad en educación y clima escolar: apuntes generales. Estudios Pedagógicos (Valdivia), 39(1), 347-359. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052013000100020

Enríquez García, G., Losada Puente, L., Mendiri, P. y Rebollo Quíntela, N. (2022). Una mirada al bienestar escolar: ¿qué opinan sus protagonistas? Revista Iberoamericana de Psicología, 15(1), 125-134. https://doi.org/10.33881/2027-1786.rip.15112

Escobar, S. (2020). Las relaciones de poder desde la perspectiva juvenil: Continuidades y rupturas con el liceo. Revista de Ciencias Sociales (Ve), 26(2), 190-205. https://doi.org/10.31876/rcs.v26i0.34122

Estrada, E. y Mamani, H. (2020). Habilidades sociales y clima social escolar en estudiantes de educación básica. Revista Conrado, 16(76), 135-141. http://scielo.sld.cu/pdf/rc/v16n76/1990-8644-rc-16-76-135.pdf

Fierro-Suero, S., Velázquez-Ahumada, N. y Fernández-Espínola, C. (2021). La influencia del clima de aula sobre las emociones del alumnado. Retos, 42, 432-442. https://doi.org/10.47197/retos.v42i0.87305

Gálvez, M., Álvarez, R. y Bernabé, R. (2018). Relación entre el clima social, familiar y escolar y el rendimiento académico de los estudiantes del 5° de Secundaria del Colegio Luis Alberto Sánchez del Distrito Gregorio Albarracín de Tacna, año 2016. Ciencia y Desarrollo, 21(2), 77-87. http://dx.doi.org/10.21503/cyd.v21i2.1711

Garrido, M., Jiménez, N., Landa, A., Páez, E., Ruiz, M. (2013). Factores que influyen en el rendimiento académico: la motivación como papel mediador en las estrategias de aprendizaje y clima escolar. ReiDoCrea: Revista Electrónica de Investigación Docencia Creativa, 2, 17-25. http://dx.doi.org/10.30827/Digibug.27620

Gazmuri, C., Manzi, J. y Paredes, R. (2015). Disciplina, clima y desempeño escolar en Chile. Revista CEPAL, 115. https://repositorio.cepal.org/handle/11362/37833

Gázquez, J., Carrión, J. y Pérez, C. (2011). Clima escolar y resolución de conflictos según el alumnado: un estudio europeo. Revista de Psicodidáctica, 16(1), 39-58.

Guerra, C., Vargas, J., Castro, L., Plaza, H. y Barrera, P. (2012). Percepción del clima escolar en estudiantes de Enseñanza Media de Valparaíso de colegios municipales, particulares subvencionados y particulares. Estudios Pedagógicos, 38(2), 103-115. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052012000200007

Gutiérrez, E. y Sánchez, A. (2022). Clima escolar y trabajo colegiado en una modalidad virtual en una institución educativa pública. Revista REXE, 21(45), 168-182. https://doi.org/10.21703/0718-5162.v21.n45.2022.009

Gutiérrez, M., Tomás, J., Barrica, J. y Romero, I. (2017). Influencia del clima motivacional en clase sobre el compromiso escolar de los adolescentes y su logro académico. Enseñanza & Teaching, 35(1), 21-37. https://doi.org/10.14201/et20173512137

Herrera, K. y Rico, R. (2014). El clima escolar como elemento fundamental de la convivencia en la escuela. Escenarios, 12(2), 7-18. https://doi.org/10.15665/esc.v12i2.311

Herrera, L. Buitrago, R. y Ávila, A. (2016) Empathy in future teachers of the Pedagogical and Technological University of Colombia. New Approaches in Educational Research, 5(1), 30-37. https://doi.org/10.7821/naer.2016.1.136

Ianni, N. (2003). La convivencia escolar: una tarea necesaria, posible y compleja. Educrea. OEI, Monografías Virtuales: Ciudadanía, Democracia y Valores en Sociedades n.° 2. https://educrea.cl/la-convivencia-escolar-una-tarea-necesaria-posible-y-compleja/

Lahoz, S. (2021) Clima escolar, autoconcepto académico y calidad de vida en alumnos/as de aulas culturalmente diversas. Estudios Pedagógicos, 47(1), 7-25. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052021000100007

Ley 20.536 sobre violencia escolar (8 de septiembre de 2011). https://bcn.cl/2f9eq

López, L. y Bisquerra, R. (2013). Validación y análisis de una escala breve para evaluar el clima de clase en educación secundaria. ISEP Science, (5), 62-77. https://gropinformacio.files.wordpress.com/2014/05/articulo-clima-lopez-bisquerra-isepsicence.pdf

López, M., Efstathios, S., Herrera, M. y Apolo, D. (2018). Clima escolar y desempeño docente: un caso de éxito. Aproximaciones a escuelas públicas de la provincia de Carchi-Ecuador. Revista Espacios, 39(35), 5. https://www.revistaespacios.com/a18v39n35/18393505.html

Manzano, D. y Jiménez-Parra, J. (2022). Estilo interpersonal docente. Un análisis de perfil según las diferencias en motivación, necesidades psicológicas básicas, clima escolar y satisfacción con la enseñanza. SPORT TK-Revista EuroAmericana de Ciencias del Deporte, 11, 18. https://doi.org/10.6018/sportk.469701

Marchant, T., Milicic, N. y Álamos, P. (2013) Impacto en los niños de un programa de desarrollo socio-emocional en dos colegios vulnerables en Chile. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 6(2), 167-186. https://revistas.uam.es/riee/article/view/3411

Ministerio de Educación (2022). Clima de convivencia escolar. Curriculum Nacional. MINEDUC. https://www.curriculumnacional.cl/portal/Documentos-Curriculares/Estandares-e-indicadores-de-calidad/Indicadores-de-Desarrollo-Personal-y-Social/90146:Clima-de-convivencia-escolar

Ministerio de Educación (2008). Marco para la Buena Enseñanza. MINEDUC. https://cpeip.cl/wp-content/uploads/2017/10/MBE.pdf

Ministerio del Interior, Ministerio de Educación y Universidad Alberto Hurtado (2006). Principales resultados del estudio de violencia en el ámbito escolar. http://www.educarchile.cl/

Muñoz, M., Lucero, B., Cornejo, C., Muñoz, P. y Araya, N. (2014). Convivencia y clima escolar en una comunidad educativa inclusiva de la provincia de Talca, Chile. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 16(2), 16-32. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=15531719002

Murillo, F. J., Hernández-Castilla, R. y Martínez-Garrido, C. (2016). ¿Qué ocurre en las aulas donde los niños y niñas no aprenden? Estudio cualitativo de aulas ineficaces en Iberoamérica. Perfiles Educativos, 38(151), 55-70. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-26982016000100055

Navarro, M. y Cantillo, C. (2018). Importancia de la motivación socio-afectiva de maestros a estudiantes durante la práctica pedagógica en las diferentes áreas del saber. Cultura, Educación y Sociedad, 9(3), 255-262. https://doi.org/10.17981/cultedusoc.9.3.2018.29

Pava, B. y Rozo, M. (2012). Percepciones de directivos, docentes y estudiantes de básica y media acerca del clima escolar en un colegio privado de la ciudad de Ibagué.Papeles, 4(7), 41-58. https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/288

Pedrero, E. (2011). La situación de la convivencia escolar en España: análisis del estudio estatal sobre convivencia escolar en la Educación Secundaria Obligatoria. En J. M. Puig y M. Martín (Coords.), Interculturalidad y Escuela (pp. 13-39). Octaedro.

Peñalva, A., López-Goñi, J., Vega-Osés, A. y Satrústegui, C. (2015). Clima escolar y percepciones del profesorado tras la implementación de un programa de convivencia escolar. Estudios sobre Educación, 28, 9-28. http://dx.doi.org/10.15581/004.28.9-28

Retamal, J. y González, S. (2019). De la microviolencia al clima escolar: Claves de comprensión desde el discurso de profesores.Psicoperspectivas, 18(1), 1-15. https://dx.doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol18-Issue1-fulltext-1559

Rioseco, C. y Barría R. (2021). Contribución de la dimensión relacional del clima social escolar (CES) a la convivencia escolar para la no violencia (CENVI), desde la percepción de estudiantes de segundo ciclo y enseñanza media en escuelas y liceos municipalizados de Estación Central. Rumbos TS, 16(26), 9-32. http://dx.doi.org/10.51188/rrts.num26.573

Sandoval, M. (2014). Convivencia y clima escolar: claves de la gestión del conocimiento. Última Década, 22(41), 153-178. https://ultimadecada.uchile.cl/index.php/UD/article/view/56156

Tijmes, C. (2012). Violencia y clima escolar en establecimientos educacionales en contextos de alta vulnerabilidad social de Santiago de Chile. Psykhe, 21(2), 105-117. https://doi.org/10.7764/psykhe.21.2.548

Urrútia, G. y Bonfill, X. (2010). Declaración PRISMA: una propuesta para mejorar la publicación de revisiones sistemáticas y metaanálisis. Medicina Clínica, 135(11), 507-511. https://es.cochrane.org/sites/es.cochrane.org/files/uploads/PRISMA_Spanish.pdf

Valero-Valenzuela, A., Manzano-Sánchez, D., Moreno-Murcia, J. A. y Andrés, D. (2019). Interpersonal style of coaching, motivational profiles and the intention to be physically active in young athletes. Studia Psychologica, 61(2), 110-119. https://doi.org/10.21909/sp.2019.02.776

Published

2023-07-31

How to Cite

Mardones Soto, G. (2023). The influence of school climate on learning: systematic review. Revista Realidad Educativa, 3(2), 121–145. https://doi.org/10.38123/rre.v3i2.300

Issue

Section

Young Researchers