Pedagogical approaches and teaching strategies in education of young and adult people

Authors

  • Karen López Ibáñez Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación
  • Valeria Cardenasso Carrasco Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación

DOI:

https://doi.org/10.38123/rre.v2i2.241

Keywords:

characteristics of the YAE subject, pedagogic approach, didactic strategies, adult and young people education

Abstract

In Chile, the regular modality of Youth and Adult Education is aimed at people who for different reasons have not completed compulsory schooling at the age stipulated for that.

This article retakes the results of a study carried out between 2016 and 2017, whose purpose was to know from the perceptions of teachers who work at the basic education of regular mode of YAE, the most appropriate didactic strategies in relation to the bio-psycho-social characteristics that they identify in their students, in order to later establish what approach these strategies follow.

Within the framework of a qualitative study, data on these strategies were obtained through semi-structured interviews and focus groups with teachers from three schools in the Región Metropolitana.

In the three cases studied, the selection of strategies accounts for the coexistence of elements of the traditional approach and the contructivist approach, evidencing a process of transition towards a contructivist approach, based on an inclusive paradigm that tries to attend of the diversity of characteristics of the students who participate in the modality.

Author Biographies

Karen López Ibáñez, Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación

Profesora de Educación Diferencial especialista en Problemas de Aprendizaje por la Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación. Diploma Superior en Lectura, Escritura y Educación por FLACSO Argentina y  maestrante en pedagogía en la Universidad Nacional Autónoma de México. 

Las líneas de investigación e instancias de formación complementarias de las que ha participado, y que son de su interés, dicen relación con temáticas de atención a la diversidad, procesos de aprendizaje-enseñanza, Educación con Personas Jóvenes y Adultas y cultura escrita. Se ha desempeñado en contextos de educación formal e informal vinculados a la formación de niños, niñas y personas jóvenes y adultas, particularmente en el ámbito público. 

Valeria Cardenasso Carrasco, Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación

Profesora de Educación Diferencial especialista en Problemas de Aprendizaje por la Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación. Certificación oficial para el diagnóstico clínico del autismo ADOS-2 y ADIR. Estudiante de diplomado en Aprendizaje y Resolución de problemas en Matemática en educación escolar, Universidad de Chile.

Las líneas de investigación e instancias de formación complementarias de las que ha participado, y que son de su interés, dicen relación con temáticas de atención a la diversidad y procesos de aprendizaje-enseñanza. Se ha desempeñado en contextos de educación formal vinculados a la formación de niños y niñas y adolescentes en el ámbito público y particular subvencionado.

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Published

2022-07-30

How to Cite

López Ibáñez, K., & Cardenasso Carrasco, V. (2022). Pedagogical approaches and teaching strategies in education of young and adult people. Revista Realidad Educativa, 2(2), 122–154. https://doi.org/10.38123/rre.v2i2.241

Issue

Section

Young Researchers