Development of socio-emotional skills through artistic-theatrical-online mediation for children in hospital contexts in Chile in times of Covid-19

Authors

  • Carmen Gloria Sánchez Duque Compañía de Teatro de Animación PERROBUFO

DOI:

https://doi.org/10.38123/rre.v2i2.232

Keywords:

hospital classrooms, art education, drama pedagogy, emotions, ICT integration, learning in times of Covid-19

Abstract

The following work aims to verify whether, through an artistic intervention proposal, the development of socio-emotional skills in children in hospital classrooms is improved, acquiring emotional learning that helps them to function better in a pandemic context. We worked from a qualitative methodology, choosing the action-research design to develop an artistic-theatrical-online mediation with emphasis on strategies from theatrical pedagogy and the use of educational technology, choosing as participants in this research teachers, parents, mothers and children who make up two hospital classrooms in Chile. Data collection instruments were used: online discussion groups, interviews and graphic expressions, a thematic and content analysis was carried out, which showed that art in education is a methodology according to the needs and interests of the students/patients, integrating emotional, cognitive and psychomotor learning into these, while motivating a good classroom climate, promoting healthy coexistence and stimulating teaching action which needs to be restructured in times of the Covid-19 pandemic.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Carmen Gloria Sánchez Duque, Compañía de Teatro de Animación PERROBUFO

Doctoranda en Artes y Educación, Universidad de Granada, España. Máster en Investigación e Innovación en Currículum y Formación, Universidad de Granada. Máster en formación Docente para la Enseñanza Universitaria, Universidad Finis Terrae. Actriz de la Escuela del Actor Cómico, Italia. Licenciada en Educación, Universidad Finis Terrae. Postítulo en Dramaturgia, Pontificia Universidad Católica de Chile. Licenciada en Actuación, Universidad Finis Terrae.

Directora de Teatro, Actriz, Dramaturga y Pedagoga Teatral con basta trayectoria en Chile y el extranjero. Directora del Diplomado en Metodologías Teatrales Aplicadas a la Educación, Universidad Finis Terrae. Fundadora de la Compañía de Teatro de Animación PERROBUFO, creadores del concepto de Medicina-Teatro-Educación para NNA internos en Recintos Hospitalarios y en el Servicio Nacional de Menores, en Chile.

References

Arredondo, T. (2018, 30 de enero). Todos los niños tienen derecho a recibir clases, sin importar su condición de salud o económica. Revista de Educación. http://www.revistadeeducacion.cl/12058-2/

Arredondo, T. (2020). Escuelas y aulas hospitalarias en Chile. Ministerio de Educación. https://bit.ly/3dPwcmK

Batlle, S. (2009). Arte terapia. Obelisco.

Belver, M. (2011). El arte y la educación artística en contextos de salud. Arte, Individuo y Sociedad, 23, 11-17. https://doi.org/10.5209/rev_ARIS.2011.v23.36739

Bhamani, S., Makhdoom, A., Bharuchi, V., Ali, N., Kaleem, S. y Ahmed, D. (2020). Home Learning in Times of COVID: Experiences of Parents. Journal of Education and Educational Development, 7(1), 9-26. http://dx.doi.org/10.22555/joeed.v7i1.3260

Bisquerra, R. (2000). Educación emocional y bienestar. Praxis.

Bonilla, M. y López, A. (2016). Ejemplificación del proceso metodológico de la teoría fundamentada. Cinta de Moebio, 57, 305-315. http://dx.doi.org/10.4067/S0717-554X2016000300006

Bustos, C. y Cornejo, R. (2014). Sentidos del trabajo en docentes de aulas hospitalarias: Las emociones y el presente como pilares del proceso de trabajo. Psicoperspectivas, 13(2), 186-197. h ttps://dx.doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol13-Issue2-fulltext-365

Calvo, M. (2017). La pedagogía hospitalaria: clave en la atención al niño enfermo y hospitalizado y su derecho a la educación. Aula, 23, 33-47. https://doi.org/10.14201/aula2017233347

Comité sobre los derechos de las personas con discapacidad. (2016). Comentario general n.° 4. Artículo 24. El derecho a la educación inclusiva. Naciones Unidas. https://altascapacidades.es/portalEducacion/contenidos/noticia/Derecho-a-la-Educacion-Inclusiva-Art-24-Comentario-ONU-2016.pdf

Crowe, M., Inder, M., y Porter, R. (2015). Conducting qualitative research in mental health: Thematic and content analyses. Australian & New Zealand Journal of Psychiatry, 49(7), 616-623. https://doi.org/10.1177/0004867415582053

Damasio, A. (2014). El error de Descartes. La emoción, la razón y el cerebro humano. Booket Paidós.

Damasio, A. (2018). El extraño orden de las cosas. La vida, los sentimientos y la creación de las culturas. Ariel.

De la Peña, C. y Quevedo, N. (2018). Estudio en aulas hospitalarias: relación entre resiliencia, inteligencia emocional y habilidades motrices. Revista de Pedagogía, 39(104), 127-146. http://saber.ucv.ve/ojs/index.php/rev_ped/article/view/15706

Del Canto, L., García-Huidobro, V., Sedano, A. y Compañía La Balanza. (2021) Teatro Aplicado en Educación. Universidad Católica de Chile.

Departamento de Didáctica de la Expresión Plástica. (2015). Proyecto CurARTE. USAl-UCM. https://didacticadelaexpresionplastica.files.wordpress.com/2015/08/curarte.pdf

Elías, J. (2003). Aprendizaje académico y socioemocional. Universidad Pedagógica Nacional.

Elliott, J. (1981). A framework for self-evaluation in schools. University of Cape Town.

Elliott, J. (1990). La investigación-acción en educación. Morata.

Freire, P. (2006). Pedagogía de la indignación. Morata.

Freire, P. (2012). Cartas a quien pretende enseñar. Siglo XXI.

Freire, P. (2015). Pedagogía del oprimido. Siglo XXI.

Fundación Teatroamil. (2018, 5 de septiembre). Domo teatral intervendrá aulas hospitalarias y centros de Sename en Santiago [nota de prensa]. https://fundacionteatroamil.cl/noticias-2019/domo-teatral-intervendr%C3%A1-aulas-hospitalarias-y-centros-de-sename-en-santiago/

García, A. (2012). Escuelas hospitalarias en España, Suecia y Argentina: evolución y situación contemporánea de las instituciones comprometidas con la educación de niños y adolescentes en situación de enfermedad [tesis doctoral, Universidad Autónoma de Madrid]. Repositorio Biblios e-archivo. http://hdl.handle.net/10486/9114

García, A., Ruiz, G. (2014). El derecho a la educación y la educación para la diversidad: el caso de las escuelas y aulas hospitalarias en Europa. Journal of Supranational Policies of Education, (2), 72-92. https://revistas.uam.es/jospoe/article/view/5628

García-Huidobro, V. (2018). Pedagogía teatral. Metodología activa en el aula. Universidad Católica.

Gardner, H. (1994). Educación artística y desarrollo humano. Paidós.

González, A. (2015). Estrategias metodológicas para la investigación del usuario en los medios sociales: análisis de contenido, teoría fundamentada y análisis del discurso. El Profesional de la Información, 24 (3), 321-328. https://doi.org/10.3145/epi.2015.mar.12

González, J. L., Polaino, A. (1990). Pedagogía hospitalaria: actividad educativa en ambientes clínicos. Narcea.

Grau, C. y Ortiz, M. (2001). La pedagogía hospitalaria en el marco de una educación inclusiva. Aljibe.

Hernández, R. y Mendoza, C. (2020). Metodología de la investigación. McGraw-Hill.

Kremser, S. y Senz, B. (2008). Ejemplos de e-learning en hospitales europeos. En H. Bienzle (Ed.), eHospital: e-learning para pacientes hospitalizados (pp 15-24). Die Berater.

Latorre, A. (2007). La investigación-acción. Conocer y cambiar la práctica educativa. Graó.

Lizasoáin, O. (2000). Educando al niño enfermo: perspectivas de la pedagogía hospitalaria. Pamplona.

Lourdes, P. (2006). El valor del arte en el proceso educativo. Reencuentro, (46), 0-21. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=34004607

Marín, R. (2003). Didáctica de la educación artística. Alhambra.

Martínez, L. (2004). Arte y símbolo en la infancia. Octaedro.

Martínez, M. (2000). La investigación-acción en el aula. Agenda Académica, 7(1), 27-39.

Milicic, N. y Marchant, T. (2020). Educación emocional en el sistema escolar chileno: un desafío pendiente. En M. Corvera y G. Muñoz (Eds.), Horizontes y propuestas para transformar el sistema educativo chileno (pp. 52-77). Biblioteca del Congreso Nacional de Chile. https://bit.ly/30VSHiL

Ministerio de Educación. (2020). Convivencia para la ciudadanía [sitio web]. https://convivenciaparaciudadania.mineduc.cl/

Motos, T. y Ferrandis, D. (2015). Teatro aplicado: Teatro del oprimido, teatro playback, dramaterapia. Octaedro. https://octaedro.com/wp-content/uploads/2019/02/10147.pdf

Motos, T., Álamo, J., Lee, D. y Ortega, P. (2015). Playback Theatre: audience’s thinking. Razón y Palabra, (92). http://www.razonypalabra.org.mx/N/N92/Varia/02_MotosAlamoLeeOrtega_V92.pdf

Paveli, A. (2014). Del presente al futuro: de la educación para la paz a la pedagogía para la paz. Ra-Ximhai, 10(2), 257-289. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=46131266011

Pavlish, C. P. y Pharris, M. D. (2011). Community-Based Collaborative Action Research: A Nursing Approach. Jones & Bartlett.

Pérez Ramírez, P. (2015, 12 de septiembre). La importancia de los roles en los procesos educativos [Editorial]. Dominio Medios. https://dominiomedios.com/la-importancia-de-los-roles-en-los-procesos-educativo/

Proyecto ARCE. (2011). Aulas hospitalarias [sitio web]. http://www.aulashospitalarias.es/aulas-hospitalarias/

Ramírez, F. (2018). La educación artística en la pedagogía hospitalaria chilena. Universitat de Barcelona.

Roa, C. (2008). Una experiencia desde el trabajo interdisciplinar. Colombia Ecos Hospitalarios/Orden Hospitalaria de San Juan de Dios, (29), 21-26.

Rosti, L. (2012). Arteterapia per i bambini en ospedale. La Pediatria Medica e Chirurgica: Pediatría Médica y Quirúrgica, 34, (6), 299. https://pediatrmedchir.org/index.php/pmc/article/view/56/56

Sánchez, C. (2014). Drama para el aprendizaje creativo: pedagogía teatral en acción. Ediciones Universidad Finis Terrae.

Sáinz. A. (2003). Conocer al niño a través de sus dibujos. Eneida.

Sandín, M. (2003) Investigación cualitativa en educación. Mc Graw and Hill Interamericana.

Stenhouse, L. (1988). Investigación y desarrollo del curriculum. Morata.

Taba, H. y Noel, E. (1957). Action research: a case study. ASCD.

Taylor, S. y Bogdan, R. (1986). Introducción a los métodos cualitativos de investigación: la búsqueda de significados. Paidós.

Tejerina, I. (1994). Dramatización y teatro infantil. Dimensiones psicopedagógicas. Siglo XXI.

UNESCO. (2006). Hoja de ruta para la educación artística. En Conferencia Mundial sobre la Educación Artística: construir capacidades creativas para el siglo XXI. Lisboa, Portugal. https://hdl.handle.net/20.500.12365/17662

UNICEF. (2017). Los factores de la exclusión educativa en España: mecanismos, perfiles y espacios de intervención . UNICEF, Comité Español. https://bit.ly/3yh2uzz

Vargas, I. (2012). La entrevista en la investigación cualitativa: nuevas tendencias y retos. Revista Calidad en la Educación Superior, 3(1), 119-139. https://doi.org/10.22458/caes.v3i1.436

Violant, V. (2015). Bases de la pedagogía hospitalaria aplicada a las etapas vitales. Aljibe.

Violant, V., Molina, M. y Pastor, C. (2009). Pedagogía hospitalaria: Necesidades, ámbitos y metodología de intervención. Ministerio de Educación.

Williamson, J. (1978). Decoding Advertisements: ideology and meaning in advertising. Marion Boyars.

Zubiri, X. (2004). Inteligencia sentiente. Tecnos.

Published

2022-07-30

How to Cite

Sánchez Duque, C. G. (2022). Development of socio-emotional skills through artistic-theatrical-online mediation for children in hospital contexts in Chile in times of Covid-19. Revista Realidad Educativa, 2(2), 79–121. https://doi.org/10.38123/rre.v2i2.232

Issue

Section

Young Researchers