Research lines-structures: key synergy for science and research management in universities
DOI:
https://doi.org/10.38123/rre.v2i2.231Keywords:
science and research management, research organization, research culture, university research axesAbstract
The social mission of universities is the generation of knowledge in accordance with the goals and requirements of the societies where they are registered; however, this continues to be a challenge to meet through proper administration of science and research; since, in the university -as a medieval invention that has been innovated until today- the role and teaching activity prevail to the detriment of research activities and knowledge generation. In order to balance research, teaching and extension activities in universities, in recent times, standards and criteria have been created for national and international university accreditation systems focused primarily on broader parameters and in harmony with their social mission of intellectual production relevant to its context. These same criteria are being used for resourcing by the state and other sponsors of science. In this article, it is presented how the research lines-structures synergy is the key support of the administration of science and research that unifies efforts and can overcome the obstacles of teaching, bureaucratism and the commodification of university education, in search of a relevant research culture.
Downloads
References
Academic Ranking of World Universities (ARWU). (2015). Metodología. http://www.shanghairanking.com/es/ARWU-Methodology-2014.html
Agencia Nacional de Investigación y Desarrollo (ANID). (s.f.). Centros e Investigación Asociativa [sitio web]. https://www.anid.cl/centros-e-investigacion-asociativa/
Amezaga, C. (2014). Competencias investigativas de los estudiantes cursantes del seminario de proyecto de investigación de la licenciatura de educación mención ciencias sociales de la Universidad de Carabobo en el 2014 [tesis de licenciatura en Educación, Universidad de Carabobo].
Ávila, L., Betancourt, A., Arias, G. y Ávila, A. (2016). Vinculación comunitaria y diálogo de saberes en la educación superior intercultural en México. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 21(70), 759-783. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S1405-66662016000300759&script=sci_abstract&tlng=pt
Barrera, M. (2006). Líneas de investigación. Quirón/Sypal.
Berrocal, S., Montalvo, W., Berrocal, C., Flores, V. y Jaimes, F. (2022). Caracterización y desafíos de la cultura investigativa en dos universidades estatales de Lima, Perú. Revista Universidad y Sociedad, 14(1), 375-383. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202022000100375&lng=es&tlng=es
Castañeda, G. y Castañeda, R. (2007). Gerencia de investigación. Criterios gerenciales aplicados a la investigación. Revista Orbis, Ciencias Humanas, 2(6), 18-47. http://www.revistaorbis.org.ve/pdf/6/6Art2.pdf
Cejas, N., Martínez, V. y Vanoli, F. (2017). El lugar de los artefactos en procesos sociales. Reflexiones sobre una experiencia de tecnología social en Bariloche, Argentina. PAAKAT: Revista de Tecnología y Sociedad, 7(13), 00001. https://doi.org/10.32870/pk.a7n13.294
Comisión Nacional de Acreditación (CNA). (2010). Estudio exploratorio sobre efectos de la acreditacion institucional en la calidad de la educación superior en Chile. Informe exploratorio. https://www.cnachile.cl/Biblioteca%20Documentos%20de%20Interes/Estudio%20IPSOS%20-%20Informe%20Ejecutivo.pdf
Comisión Nacional de Investigación y Tecnología (Conicyt). (2019). Encuesta nacional de percepción social de la ciencia y la tecnología en Chile [presentación de diapositivas]. https://www.conicyt.cl/wp-content/uploads/2019/10/segunda-encuesta-percepcion-social-ciencia-y-tecnologia-final-01-10-19.pdf
Consejo Nacional de Educación (CNED). (2021). Criterios y estándares de calidad para la acreditación institucional y de programas. https://www.cned.cl/criterios-de-evaluacion
Criado, Y. (2020). Factores que favorecen el desarrollo de la cultura investigativa del docente universitario. Educación, 26(1), 37-43. https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2182
Echeverri, J. y Román, O. (2008). Diálogo de saberes y meta-saberes del diálogo: una perspectiva amazónica. Revista Estudios Sociales Comparativos, 2(1). 16-45. https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/6752
González, E. (2006). La investigación formativa como una posibilidad para articular las funciones universitarias de la investigación, la extensión y la docencia. Revista de Educación y Pedagogía, 18(46), 101-109. http://hdl.handle.net/10495/3052
González-Díaz, R., Acevedo-Duque, A., Martín-Fiorino, V. y Cachicatari, E. (2022). Cultura investigativa del docente en Latinoamérica en la era digital. Revista Científica de Comunicación y Educación, Comunicar, 30(70), 71-83. https://doi.org/10.3916/C70-2022-06
Hurtado de Barrera, J. (2010). Líneas de investigación y gerencia del conocimiento: premisas de la cultura de la investigación . Revista Ciencia, Tecnología y Sociedad, 2(2), 83-94. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4521423
López, W. y Montilla, M. (2007). La gerencia de la investigación en las universidades. Academia, 6(11), 22-37. http://www.saber.ula.ve/bitstream/handle/123456789/27717
Marías, J. (2014 [1956]). El intelectual y su mundo. Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes. https://www.cervantesvirtual.com/obra/el-intelectual-y-su-mundo/
Mendivel, I. (2020). Cultura investigativa y producción científica en la Universidad Nacional de Ingeniería, Rímac 2019 [tesis doctoral en Administración, Universidad César Vallejo]. Repositorio Digital Institucional UCV. https://hdl.handle.net/20.500.12692/43427
Orfila, J. (2017). Gerencia de la investigación universitaria en el contexto del desarrollo de la ciencia y la tecnología en Venezuela. En IX Reunión Nacional de Gestión de Investigación y Desarrollo. Asociación Venezolana de Gestión de Investigación y Desarrollo (AVEGID), Asociación Internacional de Gestión de Investigación y Desarrollo AIGID. http://saber.ucv.ve/handle/123456789/15951
Organización de la Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO). (2008). Declaración mundial sobre la educación superior en el siglo XXI: visión y acción y marco de acción prioritaria para el cambio y el desarrollo de la educación superior aprobados por la Conferencia Mundial sobre la Educación Superior en el siglo XXI . https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000113878_spa
Puerta, M. (2008). La gerencia de instituciones de investigación científico-tecnológicas. Revista FACES, 19(2), 215-243. http://servicio.bc.uc.edu.ve/faces/revista/vol19n2/art5.pdf
QS World University Rankings. (2019). Metodología. https://www.topuniversities.com/qs-world-university-rankings/methodology
Rangel, P. (2004). Aproximación fenomenológica al trabajo especial de grado desde la perspectiva de los participantes . Revista Educación y Ciencias Humanas, 12(22), 121-140.
Rojas, M. y Rojas, M. (2019). Centros de investigación universitarios, una mirada desde la ecología del desarrollo humano. Educere, 23(76), 723-735. https://www.redalyc.org/journal/356/35660459005/html/
Rosas, A., Flores, D. y Valarino, E. (2005). Rol del tutor de tesis, competencias, condiciones personales y funciones. Revista Investigación y Posgrado, 21(1), 153-185. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=65821107
Salinas, J. y Vildózola, H. (2008). Investigación en pregrado: dificultades y posibles soluciones. Revista Anales de la Facultad de Medicina, 69(3), 216-216. https://www.researchgate.net/publication/262613064_Investigacion_en_pregrado_dificultades_y_posibles_soluciones
Universidad de Carabobo. (2011). Reglamento del Consejo de Desarrollo Científico y Humanístico de la Universidad de Carabobo.. UC
Vaca, J. y Acevedo, A. (2016). La integración universidad-agricultores en el diagnóstico y generación de alternativas frente a problemas fitosanitarios. Leisa. Revista de Agroecología, 32(1), 25-26. https://www.leisa-al.org/web/index.php/volumen-32-numero-1/1428-la-integracion-universidad-agricultores-en-el-diagnostico-y-generacion-de-alternativas-frente-a-problemas-fitosanitarios
Villegas, C. y Alfonzo, N. (2017). Cultura investigativa en los estudios de postgrado desde el enfoque integrador transcomplejo. Revista Chakiñan de Ciencias Sociales y Humanidades, (3), 124-139. https://doi.org/10.37135/chk.002.03.09
Villegas, Z. (2018). Praxis investigativa del profesor universitario desde las competencias del ser-conocer-hacer y tener . [Tesis doctoral en Educación, Universidad de Carabobo]. RIUC. http://hdl.handle.net/123456789/7661
Ziritt, G., Romero de Padrón, M. y González, A. (2016). La universidad y sus funciones sustantivas. En G. Ziritt, J. Hernández, J. Barboza y M. Padrón (Comp.), Estado, universidad y sociedad. Mirando la educación universitaria desde el desarrollo endógeno (pp. 15-44). Fondo Editorial UNERM.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Felipe Bastidas-Terán
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Los contenidos de esta revista se distribuyen bajo una licencia Atribución/Reconocimiento-NoComercial-SinDerivados 4.0 Internacional.