Cultural diversity: an analysis of its pedagogical attention in early childhood educational practice

Authors

  • Carmen Andrea Aracena Lobos Egresada Universidad Finis Terrae

DOI:

https://doi.org/10.38123/rre.v1i1.90

Keywords:

culture, intercultural education, nursery school, early childhood education

Abstract

Nowadays there is a search to incorporate strategies that address cultural diversity in Early Childhood Education. The main objective of this research was to understand the pedagogical attention to cultural diversity at a nursery level. The methodology used was of research-action, with data collection based on participant observation techniques and semi-structured interviews. The results on the actions implemented showed recognition and appreciation of the cultural diversity, as well as the need to give continuity to the actions carried out. The research led to conclude that the implemented actions achieved to pedagogically address the cultural diversity of the classroom and the evaluation conducted served to start a new process of research-action.

References

Aguilera-Guzmán, R., Mondragón, L., y Medina-Mora, E. (2008). Consideraciones éticas en intervenciones comunitarias: la pertinencia del consentimiento informado. Salud Mental, 31(2), 129-138.http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-33252008000200007&lng=es&nrm=iso">http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-33252008000200007&lng=es&nrm=iso

Aranda, V. (2011). Reflexión y análisis de políticas y prácticas innovadoras a la luz de las representaciones sociales y de la necesidad de una educación intercultural en la formación inicial docente. Estudios Pedagógicos 37(2), 301-314. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052011000200018">http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052011000200018

Arroyo, M. (2013). La educación intercultural: un camino hacia la inclusión educativa. Revista de Educación Inclusiva, 6(2), 144-159. https://revistaeducacioninclusiva.es/index.php/REI/article/view/186">https://revistaeducacioninclusiva.es/index.php/REI/article/view/186

Barrero, A. y Rosero, A. (2018). Estado del arte sobre concepciones de la diversidad en el contexto escolar infantil. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 12(1), 39-55. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-73782018000100039">http://dx.doi.org/10.4067/S0718-73782018000100039

Barrios, L. y Palou, B. (2014). Educación intercultural en Chile: la integración del alumnado extranjero en el sistema escolar. Revista Educación y Educadores, 17(3), 405-426. http://dx.doi.org/10.5294/edu.2014.17.3.1">http://dx.doi.org/10.5294/edu.2014.17.3.1

Bernabé, M. (2012). Pluriculturalidad, multiculturalidad e interculturalidad, conocimientos necesarios para la labor docente. Revista Educativa Hekademos, 11(5), 68-76. https://roderic.uv.es/handle/10550/47898">https://roderic.uv.es/handle/10550/47898

Bravo, A. (2018). Prácticas de crianza en la sala cuna y en el hogar: un estudio de caso. Educación, 27(53), 7-23. http://dx.doi.org/10.18800/educacion.201802.001">http://dx.doi.org/10.18800/educacion.201802.001

Cano, V. y Soffia, M. (2009). Los estudios sobre migración internacional en Chile: apuntes y comentarios para una agenda de investigación actualizada. Papeles de Población, 15(61), 129-167. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-74252009000300007&lng=es&nrm=iso">http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-74252009000300007&lng=es&nrm=iso

Chávez, A., Rodríguez, J., Acuña, M., Barquero, J., Macadar, D., Pinto, J. y Sobrino, J. (2016). Migración interna y cambios metropolitanos: ¿Qué está pasando en las grandes ciudades de América Latina? Revista Latinoamericana de Población, 10(18), 7-41. https://doi.org/10.31406/relap2016.v10.i1.n18.1">https://doi.org/10.31406/relap2016.v10.i1.n18.1

Cisterna, F. (2005). Categorización y triangulación como procesos de validación del conocimiento en investigación cualitativa. Theoria, 14(1), 61-71. https://www.redalyc.org/pdf/299/29900107.pdf">https://www.redalyc.org/pdf/299/29900107.pdf

Consejo Nacional de la Cultura y las Artes (2014). Legislación cultural chilena. Publicaciones Cultura. https://www.cultura.gob.cl/wp-content/uploads/2014/03/libro-legislacion-cultural.pdf">https://www.cultura.gob.cl/wp-content/uploads/2014/03/libro-legislacion-cultural.pdf

Consejo Nacional de la Cultura y las Artes (2016). Interculturalidad y migración. Gobierno de Chile. https://www.cultura.gob.cl/wp-content/uploads/2017/07/libro_seminario_interculturalidad_migracion.pdf">https://www.cultura.gob.cl/wp-content/uploads/2017/07/libro_seminario_interculturalidad_migracion.pdf

Cuello, C. (2016). El profesor como mediador intercultural en la sala de clases: diseño de un programa de desarrollo de competencias interculturales orientado a profesores de colegios anfitriones participantes de programas de AFS Chile [tesis de maestría]. Pontificia Universidad Católica de Chile. https://repositorio.uc.cl/handle/11534/21261">https://repositorio.uc.cl/handle/11534/21261

Echeverría, G. (2005). Análisis cualitativo por categorías. Universidad Academia de Humanismo Cristiano. Escuela de Psicología.

Escolano Utrilla, S., Ortiz Véliz, J., y Moreno Mora, R. (2018). Dinámica y estructura de las migraciones residenciales interurbanas en Chile, 1987-2002. Revista INVI, 33(94), 105-133. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-83582018000300105">http://dx.doi.org/10.4067/S0718-83582018000300105

Escolano-Pérez, E., Gaeta-González, M. y Herrero-Nivela, M. (2014). Desarrollo y uso de habilidades metacognitivas infantiles: secuencias observacionales. Revista INFAD de Psicología. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 5(1), 453-462. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2014.n1.v5.705">https://doi.org/10.17060/ijodaep.2014.n1.v5.705

Esteban-Guitart, M., Oller, J., & Vila, I. (2012). Vinculando escuela, familia y comunidad a través de los fondos de conocimiento e identidad. Un estudio de caso con una familia de origen marroquí. Revista de Investigación en Educación, 10(2), 21-34. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4732917">https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4732917

Fermín, M. (2007). Retos en la formación del docente de Educación Inicial: La atención a la diversidad. Revista de Investigación, 31(62), 071-092. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=376140377004">https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=376140377004

Fermín, M. (2010). Atención a la diversidad en la infancia: una mirada desde la educación intercultural. En Retos Educativos en la Sociedad del Conocimiento (pp. 153- 168). Davinci Continental.

Fermín, M. (2018). La diversidad cultural de los niños del Amazonas venezolano. Alternativas de atención pedagógica. Revista Educación Superior y Sociedad (ESS), 18(18), 121-151. https://www.iesalc.unesco.org/ess/index.php/ess3/article/view/9">https://www.iesalc.unesco.org/ess/index.php/ess3/article/view/9

Fermín-González, M. (2021). Formación de educadores de la primera infancia en competencias interculturales. En Caheiro-González, M., López-Gómez. E. y Domínguez-Garrido, M. (ed.). Investigación e internacionalización en la formación basada en competencias (pp. 181-198). Editorial Dykinson.

Fernández, M. P. (2018). Mapa del estudiantado extranjero en el sistema escolar chileno (2015-2017). MINEDUC. https://www.mineduc.cl/wp-content/uploads/sites/19/2018/05/MAPA_ESTUDIANTES_EXTRANJEROS_SISTEMA_ESCOLAR_CHILENO_2015_2017.pdf">https://www.mineduc.cl/wp-content/uploads/sites/19/2018/05/MAPA_ESTUDIANTES_EXTRANJEROS_SISTEMA_ESCOLAR_CHILENO_2015_2017.pdf

Fuenzalida, D., Coimin, B., Lundy, E. y Galaz, D. (2017). Hablemos español, hablemos creol: Cuadernillo creol haitiano - español. UAH. https://www.uahurtado.cl/wp-images/uploads/2017/01/annpalepanyol-1.pdf">https://www.uahurtado.cl/wp-images/uploads/2017/01/annpalepanyol-1.pdf

Fundación Integra (2018). Referente Curricular de Fundación Integra. INTEGRA. http://web.integra.cl/web_integra//uploads/202%20-%20ANEXO%206%20Referente%20Curricular%202019%20Borrador.pdf">http://web.integra.cl/web_integra//uploads/202%20-%20ANEXO%206%20Referente%20Curricular%202019%20Borrador.pdf

Gomila, M. y Pascual, B. (2015). La participación de las familias en el sistema educativo: la percepción del profesorado en formación. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 18(3), 99-112. https://doi.org/10.6018/reifop.18.3.199321">https://doi.org/10.6018/reifop.18.3.199321

Grupo Consultivo de Atención y Desarrollo de la Primera Infancia. (2016). Informe mundial sobre equidad y la primera infancia. Consultative Group on Early Childhood Care and Development (CGECCD). http://equidadparalainfancia.org/2016/08/informe-mundial-sobre-equidad-y-la-primera-infancia/">http://equidadparalainfancia.org/2016/08/informe-mundial-sobre-equidad-y-la-primera-infancia/

Gubbins, V. y Ibarra, S. (2016). Estrategias educativas familiares en enseñanza básica: análisis psicométrico de una escala de prácticas parentales. Psykhe, 25(1), 1-17. https://doi.org/10.7764/psykhe.25.1.773">https://doi.org/10.7764/psykhe.25.1.773

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, M. (2014). Metodología de la investigación. McGraw-Hill.

Ibáñez-Salgado, N. (2015). La diversidad en la construcción de mundo de niños y niñas de dos culturas. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 13(1), 357-368. http://dx.doi.org/10.11600/1692715x.13121260914">http://dx.doi.org/10.11600/1692715x.13121260914

Ibáñez-Salgado, N., Díaz-Arce, T., Druker-Ibáñez, S. y Rodríguez-Olea, M. (2012). La comprensión de la diversidad en interculturalidad y educación. Revista de Ciencias Sociales, 19(9), 215-240. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-14352012000200009&lng=es&nrm=iso">http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-14352012000200009&lng=es&nrm=iso

Instituto Nacional de Estadística (2017). Síntesis resultados Censo 2017. Chile. https://www.censo2017.cl/descargas/home/sintesis-de-resultados-censo2017.pdf">https://www.censo2017.cl/descargas/home/sintesis-de-resultados-censo2017.pdf

Instituto Nacional de Estadística (2018). Radiografía de género: pueblos originarios en Chile. Unidad de estudios y estadísticas de género. https://historico-amu.ine.cl/genero/files/estadisticas/pdf/documentos/radiografia-de-genero-pueblos-originarios-chile2017.pdf">https://historico-amu.ine.cl/genero/files/estadisticas/pdf/documentos/radiografia-de-genero-pueblos-originarios-chile2017.pdf

Junta Nacional de Jardines Infantiles. (2009). La perspectiva intercultural en la práctica educativa. JUNJI.

Latorre, A. (2005). La investigación-acción: conocer y cambiar la práctica educativa. Graó.

Llugain, C. (2013). La construcción del vínculo familia-escuela en el ingreso a educación inicial: estudio de caso en un jardín de infantes. En V Congreso Internacional de Investigación y Práctica Profesional en Psicología, XX Jornadas de Investigación Noveno Encuentro de Investigadores en Psicología del MERCOSUR. Buenos Aires, Argentina. https://www.aacademica.org/000-054/440">https://www.aacademica.org/000-054/440

Márquez, Y., Gutiérrez-Barroso, J., y Gómez-Galdona, N. (2017). Equidad de género y diversidad en la educación. European Scientific Journal, 13(7), 300-319. http://dx.doi.org/10.19044/esj.2017.v13n7p300">http://dx.doi.org/10.19044/esj.2017.v13n7p300

Martínez, J., Cano, V. y Soffia, M. (2014). Tendencias y patrones de la migración latinoamericana y caribeña hacia 2010 y desafíos para una agenda regional. CEPAL, Naciones Unidas. https://repositorio.cepal.org/handle/11362/37218">https://repositorio.cepal.org/handle/11362/37218

Ministerio de Educación (2017). El primer gran debate de la reforma educacional: La ley de inclusión escolar. Santiago, Chile: MINEDUC. https://bibliotecadigital.mineduc.cl/handle/20.500.12365/441">https://bibliotecadigital.mineduc.cl/handle/20.500.12365/441

Ministerio de Educación (2018). Bases Curriculares Educación Parvularia. Santiago, Chile: MINEDUC. https://parvularia.mineduc.cl/wp-content/uploads/sites/34/2018/03/Bases_Curriculares_Ed_Parvularia_2018.pdf">https://parvularia.mineduc.cl/wp-content/uploads/sites/34/2018/03/Bases_Curriculares_Ed_Parvularia_2018.pdf

Ministerio de Educación (2019). Marco para la buena enseñanza de Educación Parvularia. Santiago, Chile: MINEDUC. https://parvularia.mineduc.cl/wp-content/uploads/sites/34/2019/08/MBE_EP-Final.pdf">https://parvularia.mineduc.cl/wp-content/uploads/sites/34/2019/08/MBE_EP-Final.pdf

Mora, M. (2018). Política educativa para migrantes en Chile: un silencio elocuente. Revista Latinoamericana, 49, 31-257. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-65682018000100231">http://dx.doi.org/10.4067/S0718-65682018000100231

Moreno, I., Bermúdez, A., Ramos, J., Mora, C. y Torres D. (2016). Representaciones sociales de los maestros sobre la familia y su rol en la escuela. Encuentros, 14(1), 119-138. http://dx.doi.org/10.15665/re.v14i1.673">http://dx.doi.org/10.15665/re.v14i1.673

Naudon, P. (2016). Mujeres migrantes en Chile: significaciones sobre su rol de madre y la crianza de hijos. Revista Rumbos TS, (14), 99-112. http://revistafacso.ucentral.cl/index.php/rumbos/article/view/37">http://revistafacso.ucentral.cl/index.php/rumbos/article/view/37

Peñalva, A. y Soriano, A. (2010). Objetivos y contenidos sobre interculturalidad en la formación inicial de educadores y educadoras. Estudios sobre educación, 18, 37-57. https://revistas.unav.edu/index.php/estudios-sobre-educacion/article/view/4651">https://revistas.unav.edu/index.php/estudios-sobre-educacion/article/view/4651

Ramos, C. (2015). Los paradigmas de la investigación científica. Avances en Psicología, 23(1), 9-17. https://doi.org/10.33539/avpsicol.2015.v23n1.167">https://doi.org/10.33539/avpsicol.2015.v23n1.167

Sandin, M. (2003). Investigación cualitativa en educación. Fundamentos y tradiciones. McGraw-Hill.

UNESCO (2001). Declaración Universal de la UNESCO sobre la diversidad cultural. PRAXIS, (65-64), 279-284. https://www.revistas.una.ac.cr/index.php/praxis/article/view/4080">https://www.revistas.una.ac.cr/index.php/praxis/article/view/4080

UNICEF (2020). Niños, niñas y adolescentes en Chile 2020. https://www.unicef.org/chile/informes/ninos-ninas-y-adolescentes-en-chile-2020">https://www.unicef.org/chile/informes/ninos-ninas-y-adolescentes-en-chile-2020

Verdeja, M. (2018). Percepciones del profesorado, alumnado y familias ante la diversidad cultural: el caso de un IES asturiano. Tendencias Pedagógicas, (31), 227-252. http://hdl.handle.net/10486/680844">http://hdl.handle.net/10486/680844

Published

2021-06-24

How to Cite

Aracena Lobos, C. A. (2021). Cultural diversity: an analysis of its pedagogical attention in early childhood educational practice. Revista Realidad Educativa, 1(1), 63–95. https://doi.org/10.38123/rre.v1i1.90

Issue

Section

Young Researchers