Educational assessment in early childhood education: Analysis of a model during the teaching and learning process

Authors

  • Francisca Marina Toro Galaz Universidad Finis Terrae

DOI:

https://doi.org/10.38123/rre.v1i1.89

Keywords:

early childhood education, evaluation, education and training, qualitative analysis, self-evaluation

Abstract

During the teaching and learning process at the kindergarten levels, it is essential to carry out a systematic, real, objective, and team-based educational evaluation, understood as a guide for the process. It also needs to be understood as a body that encourages observation, identification, follow-up, and decision-making, both to improve educational practice and to enrich early childhood learning. The following research-action was carried out together with the children and the classroom team of Transition Level 2, and aimed to improve assessment practices, analyzing the effect of evaluation on the construction of learning in preschool children. For this, various interventions were executed and analyzed, which demonstrated, in the results, the positive effects of carrying out a systematic, non-dichotomous evaluation, plus a self-evaluation of children.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguiar, P. (2015). Observación participante: una introducción. Revista San Gregorio, 1(7), 80-89. http://dx.doi.org/10.36097/rsan.v0i0.116

Altimir, D. (2011). Documentar procesos, recoger señales. En R. Sensat (ed.), Documentar la vida de los niños/as en la escuela. Red Territorial de Educación Infantil de Cataluña. Octaedro.

Arrivas, J. (2017). La evaluación de los aprendizajes. Problemas y soluciones. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 21(4), 1138-414. https://recyt.fecyt.es/index.php/profesorado/article/view/62511

Basurto, T., Moreira, A., Velásquez, N., y Rodríguez, M. (2021). Autoevaluación, coevaluación y heteroevaluación como enfoque innovador en la práctica pedagógica y su efecto en el proceso de enseñanza-aprendizaje. Polo del Conocimiento, 6(3), 828-845. http://dx.doi.org/10.23857/pc.v6i3.2408

Battro, A. M. (2011). Neuroeducación: el cerebro en la escuela. En S. Lipina y M. Sigman (eds.), La pizarra de Babel. Puentes entre las neurociencias, psicología y educación (pp. 25-70). Libros del Zorzal.

Bericat, E. (1998). La integración de los métodos cuantitativo y cualitativo en la investigación social. Editorial Ariel.

Bonilla, E. y Rodríguez, P. (2005). Más allá del dilema de los métodos. Nomos.

Cáceres, M., Gómez, E. y Zúñiga, M. (2018). El papel del docente en la evaluación del aprendizaje. Revista Conrado, 14(63), 196-207. http://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado

Denzin, N. y Lincoln, Y. (2005). The Sage Handbook of Qualitative Research. Sage.

Díaz, F. y Hernández, G. (2010) Estrategias docentes para un aprendizaje significativo: una interpretación constructivista (2ª. ed.). McGraw-Hill.

Elliott, J. (1993). El cambio educativo desde la investigación-acción. Ediciones Morata.

Elmore, R. (2010). Mejorando la escuela desde la sala de clases. Área de Educación Fundación Chile.

Garbin, C., Garbin, A., Saliba, N., Zina, L. y Gonzales, P. (2007). El consentimiento informado en la Clínica Odontológica. Acta Odontológica Venezolana, 45(1), 1-10. https://www.actaodontologica.com/ediciones/2007/1/art-7/

García, J. (2014). Fundamentos pedagógicos de la evaluación. Síntesis.

García, T., García, L., González, R., Carvalho, J. y Catarreira, S. (2016). Revisión metodológica de la triangulación como estrategia de investigación. Atas-Investigação Qualitativa em Ciências Sociais, 3. https://proceedings.ciaiq.org/index.php/ciaiq2016/article/view/1009

Garza, E. de la (2004). La evaluación educativa. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 23(9), 807-816.http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=14002302

Gómez, R. y Seda, S. (2008). Creencias de las educadoras acerca de la evaluación de sus alumnos preescolares: un estudio de caso. Perfiles Educativos, 30(119), 33-54. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-26982008000100003&lng=es&nrm=i&tlng=es

Guerrero, A. (2016). La investigación cualitativa. INNOVA Research Journal, 1(2), 1-9. https://doi.org/10.33890/innova.v1.n2.2016.7

Hoyuelos, A. y Riera M. (2015). Complejidad y relaciones en educación infantil. Octaedro.

Ibáñez, R. (2020). Los procesos de evaluación y toma de decisiones en el desarrollo y aprendizaje de los párvulos en jardines infantiles de la Junta Nacional de Jardines Infantiles de la Región Metropolitana, Chile. Pensamiento Educativo, 57(1), 1-20. http://dx.doi.org/10.7764/pel.57.1.2020.3

Jensen, E. (2004). Cerebro y aprendizaje. Competencias e implicaciones educativas. Narcea Ediciones.

Latorre, A. (2005). La investigación-acción: conocer y cambiar la práctica educativa. Graó.

Letelier, S., Gomez, G. y Vizcarra, T. (2020). Estudio sobre el sistema de calidad para la Educación Parvularia de Chile. En XXVI Jornadas de Investigación en Psicodidáctica (pp. 127-139). https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7432599

Losada, H. y Iturbide, Á. (2011). Aplicación de la investigación social a la evaluación y su relación con la taxonomía de Bloom. Indagatio Didactica, 3(3). 1-18. https://doi.org/10.34624/id.v3i3.4534

Malaguzzi, L. (2001). La educación infantil en Reggio Emilia. Octaedro.

Martínez, S. y Rochera, J., (2010). Las prácticas de evaluación de competencias en la educación preescolar mexicana a partir de la reforma curricular: Análisis desde un modelo socioconstructivista y situado. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 15(47), 1025-1050. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=14015564003

Ministerio de Educación (2016). Plan de Aseguramiento de la Calidad Escolar 2016-2019. Santiago, Chile: MINEDUC.

Muñoz, M. (2011). Estudio aplicativo sobre comprensión lectora en Estudiantes de NT2 con alto índice de vulnerabilidad de la comuna de Talca. [tesis doctoral]. Universidad Católica del Maule. http://repositorio.ucm.cl/handle/ucm/3282

Norambuena, K., Palma, C., Pinochet, C., Quinteros, K., Valenzuela, J. y Valderrama, T. (2012). Descripción de competencias de estudiantes del 2° nivel

transición y nivel básico en sectores de Matemáticas y Lenguaje y comunicación de establecimientos municipales de la comuna de Talca [tesis doctoral]. Universidad Católica del Maule. http://repositorio.ucm.cl/handle/ucm/2931

Paniagua, G. y Palacios, J. (2005) Educación Infantil: Respuesta educativa a la diversidad. Alianza Editorial.

Rivera, A. y García, L. (2016). La evaluación para el aprendizaje en la educación infantil o parvularia. Infancia, Educación y Aprendizaje (IEYA), 2(2),

-117. https://doi.org/10.22370/ieya.2016.2.2.596

Rojas, F. (2012). La investigación acción y la práctica docente. Cuaderno de Educación, (41), 1-8. https://repositorio.uahurtado.cl/handle/11242/6495

Santamaría, S. (2013). Paradigmas de investigación educativa: de las leyes subyacentes a la modernidad reflexiva. Entelequia: Revista Interdisciplinar, (16), 91-102. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4768090

Subsecretaría de Educación Parvularia (2018). Bases Curriculares de Educación Parvularia. Gobierno de Chile. Ministerio de Educación. https://parvularia.mineduc.cl/wp-content/uploads/sites/34/2018/03/Bases_Curriculares_Ed_Parvularia_2018.pdf

Subsecretaría de Educación Parvularia (2019). Marco para la Buena Enseñanza de Educación Parvularia. Gobierno de Chile. Ministerio de Educación. https://parvularia.mineduc.cl/wp-content/uploads/sites/34/2019/08/MBE_EP-Final.pdf

Subsecretaría de Educación Parvularia (2020). Orientaciones para planificar y evaluar a distancia en el nvel de Educación Parvularia. Un desafío para los equipos pedagógicos en contexto COVID-19. Gobierno de Chile. Ministerio de Educación. https://parvularia.mineduc.cl/orientaciones-planificar-evaluar/

Tobón, S. (2011). Evaluación de las competencias en la Educación Básica. Santillana.

Tójar, J. C. y Serrano, J. (2000). Ética e investigación educativa. Relieve, 6(2), 1-6. http://www.uv.es/RELIEVE/v6n2/RELIEVEv6n2_2.htm

Vera, A. y Villalón, M. (2005). La triangulación entre métodos cuantitativos y cualitativos en el proceso de investigación. Ciencia y Trabajo, 7(16), 85-87. http://www.uprh.edu/elopez/13%20Triangulacion.pdf

Published

2021-06-24

How to Cite

Toro Galaz, F. M. (2021). Educational assessment in early childhood education: Analysis of a model during the teaching and learning process. Revista Realidad Educativa, 1(1), 96–123. https://doi.org/10.38123/rre.v1i1.89

Issue

Section

Young Researchers