Adulthood in school: some notes for its problematization

Authors

DOI:

https://doi.org/10.38123/rre.v1i1.63

Keywords:

adulthood, generational perspective, generational relationships at school., adulthood, generational perspective, generational relationships at school

Abstract

In the present text, we problematize a set of elements arisen from the updated bibliographic discussion and the systematic observation of our direct action experiences in educational communities. Our gateway to those educational communities is based on our concern about the realities of the male and female youngsters present on them. However, a lesson learned in recent years is the need of questioning one of the issues in these educational frameworks: the construction of adulthood developed within them. The generational perspective we used has created questions about the relevance of sharpening our analytical look on this adulthood condition. The results of this problematization provide clues to establish lines of research. The methodology used is consistent with the sociopraxis, while it is generated from the systematic and critical reflection from our experience in educational communities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Klaudio Duarte Quapper, Núcleo de investigación y Acción en Juventudes Universidad de Chile

Sociólogo y educador popular, académico de la Universidad de Chile; máster en Juventud y Sociedad, por la Universidad de Girona; doctor en Sociología, por la Universidad Autónoma de Barcelona. Coordinador académico del Núcleo de Investigación y Acción en Juventudes, del Departamento de Sociología de la Universidad de Chile.

Herman, Núcleo de investigación y Acción en Juventudes Universidad de Chile

Trabajador social de la Universidad Alberto Hurtado y Magíster (c) en Sociología de la Universidad Alberto Hurtado. Investigador Núcleo de Investigación y Acción en Juventudes, Universidad de Chile.

References

Álvarez, C. (2018). La perspectiva generacional en los estudios de juventud: enfoques, diálogos y desafíos. Última Década, 26(50), 40-60. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-22362018000300040

Anderson, G. (2001). Hacia una participación auténtica: deconstrucción de los discursos de las reformas participativas en educación. En Nuevas tendencias en políticas educativas: estado, mercado y escuela (pp. 145-200). Ediciones Juan Granica.

Beheran, M. (9 y 10 de diciembre de 2010). Relaciones intergeneracionales y escolaridad en contextos de desigualdad social. En VI Jornadas de Sociología de la UNLP, La Plata, Argentina. Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. Departamento de Sociología. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/104978">http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/104978

Bourdieu, P. (1990). La juventud no es más que una palabra. En Sociología y cultura. Grijalbo.

Bourdieu, P., Passeron, J. C., Melendres, J.y Subirats, M. (1977). La reproducción: elementos para una teoría del sistema de enseñanza. Laia.

Corominas, J. (1987). Breve diccionario etimológico de la lengua castellana. Gredos.

Duarte, K. (2002). Mundos jóvenes, mundos adultos: lo generacional y la reconstrucción de los puentes rotos en el Liceo. Última Década, (10)16, 95-113. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-22362002000100004

Duarte, K. (2015). El adultocentrismo como paradigma y sistema de dominio. Análisis de la reproducción de imaginarios en la investigación social chilena sobre lo juvenil [tesis de doctorado]. Universidad Autónoma de Barcelona. https://www.tdx.cat/handle/10803/377434

Duarte, K. (2018). Genealogía del adultocentrismo. La constitución de un patriarcado adultocéntrico. En Duarte, C. y Álvarez, C. (Eds.). Juventudes en Chile. Miradas de jóvenes que investigan (Vol. 2). Social-Ediciones.

Duarte, K., Hernández, N. y Palenzuela, Y. (2019). Juventudes en Chile: miradas de jóvenes que investigan II. Social-Ediciones.

Durkheim, E. (1990). Educación y sociología. Península.

Erikson, E. (1977). Identidad, juventud y crisis. Paidós.

Escobar, S. y Pezo, H. (2019). Más allá del concepto: experiencias y reflexiones en torno a la participación juvenil estudiantil. Última Década, 27(52), 65-79. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-22362019000200065

Ferrada Rau, R. N. (2014). Relación entre docentes y estudiantes. Una indagación a las representaciones sociales que construyen estudiantes de educación media en torno a la influencia de la institución escolar en sus procesos formativos [tsis de magíster]. Universidad de Chile. http://repositorio.uchile.cl/handle/2250/134843

Freud, A. (1958). Adolescence. The Psychoanalytic Study of the Child, (13)1, 255-278. https://doi.org/10.1080/00797308.1958.11823182

Gallego, L., Acosta, J., Villalobos, Y., López, A. y Giraldo, A. (2016). Violencia del docente en el aula de clase. Revista de Investigaciones UCM, 16(28), 116-125.http://www.revistas.ucm.edu.co/ojs/index.php/revista/article/viewFile/81/81

Ghiardo, F. (2004). Generaciones y juventud: una relectura desde Mannheim y Ortega y Gasset. Última Década, 12(20), 11-46. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-22362004000100002

Guillot, G. (2006). La autoridad en la educación. Salir de la crisis. Popular.

Hall, S. (1904). Adolescence. Its Psychology and Its Relations to Physiology, Anthropology, Sociology, Sex, Crime, Religion and Education. Appleton & Company.

Hollmann, J., García, M. y Lerner, M. (2007). El lugar de los adultos frente a los niños y los jóvenes. Aportes para la construcción de la comunidad educativa. Buenos Aires: Ministerio de Educación, Ciencia y Tecnología de la Nación. http://repositorio.educacion.gov.ar/dspace/handle/123456789/94812

Krauskopf, D. (2010). La condición juvenil contemporánea en la constitución identitaria. Última Década, (18)33, 27-42. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-22362010000200003

Lay-Lisboa, S. y Montañés, M. (2017). ¿Escuela adultocéntrica, contraadultocéntrica, exoadultocéntrica, academicista? La infancia nos habla de relaciones transformadoras en el espacio educativo. International Journal of Sociology of Education, 6(3), 323-349. http://dx.doi.org/10.17583/rise.2017.2500

López-Moreno, L. y Alvarado, S. Emergencia de las relaciones intergeneracionales en una escuela pública urbana. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 1(9), pp. 255 - 268. http://biblioteca.clacso.edu.ar/Colombia/alianza-cinde-umz/20130711013311/ArtLigiaLopezmoreno.pdf

Mannheim, K. (1993). El problema de las generaciones. REIS: Revista española de investigaciones sociológicas, 62, 193-244. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=766796

Martuccelli, D. (2009). La autoridad en las salas de clase. Problemas estructurales y márgenes de acción. Diversia, 1, 99-128. https://docer.com.ar/doc/ne8v1e

Muñoz, V. (2011). Generaciones. Juventud universitaria e izquierdas políticas en Chile y México (Universidad de Chile - UNAM 1984-2006). LOM Ediciones.

Neut, P. (2015). La autoridad pedagógica desinvestida y la reconfiguración de sus legitimidades instituyentes. Revista de la Academia, (19), 59-96. https://doi.org/10.25074/0196318.0.17

Núcleo de Investigación y Acción en Juventudes (2019). Caja de Herramientas. Participación Juvenil en el Liceo. Mineduc.

Palma, D. (1998). La participación y la construcción de ciudadanía. Universidad ARCIS, Centro de Investigaciones Sociales.

Parsons, T. (1990). El salón de clase como sistema social: algunas de sus funciones dentro de la sociedad norteamericana. Revista de educación, (242), 64-86. http://hdl.handle.net/11162/71526

Pezo, H. (2019). ¿Liceo disciplinario?: condicionantes para la participación juvenil estudiantil. Una aproximación desde la perspectiva generacional. En K. Duarte, N. Hernández y Y. Palenzuela. Juventudes en Chile: miradas de jóvenes que investigan II (pp. 286-312). Social-Ediciones.

Piaget, J. (1972). De la lógica del niño a la lógica del adolescente. Paidós.

Prieto, E. (2008). El papel del profesorado en la actualidad. Su función docente y social. Foro de educación, 6(10), 325-345. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2907073

Reyes, J. J. M., González, C. B. L.y Corona, A. C. (2018). Ser docente: entre la autoridad y el autoritarismo. RECIE. Revista Electrónica Científica de Investigación Educativa, 4(1), 753-761. https://www.rediech.org/ojs/2017/index.php/recie/article/view/307

Vásquez, J. (2013). Adultocentrismo y juventud: Aproximaciones foucaulteanas. Sophia, 1(15), 218-234. https://doi.org/10.17163/soph.n15.2013.08

Viveros, M. (2016). La interseccionalidad: una aproximación situada a la dominación. Debate Feminista, 52, 1-17. https://doi.org/10.1016/j.df.2016.09.005

Zamora-Poblete, G., Meza-Pardo, M. y Cox-Vial, P. (2015). ¿De dónde surge la autoridad de los profesores chilenos? Análisis desde las perspectivas de los estudiantes. Magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, 7(15), 63-80. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5014388

Published

2021-06-24

How to Cite

Duarte Quapper, K., & Herman. (2021). Adulthood in school: some notes for its problematization. Revista Realidad Educativa, 1(1), 7–34. https://doi.org/10.38123/rre.v1i1.63

Issue

Section

Education and Society