Community Engagement in Chilean Universities: A Case Study on the Implementation and Challenges of Bidirectionality

Authors

DOI:

https://doi.org/10.38123/rre.v5i2.532

Keywords:

third mission, university extension, public engagement, bidirectional

Abstract

This research analyzes the transformation of university-society engagement in a Chilean university, following the implementation of the Community Engagement model (VcM). The objective was to evaluate the impact of bidirectionality and curricularization on VcM activities, and the perceptions of key stakeholders. A mixed-methods case study was conducted, quantitatively analyzing VcM activities across six campuses, and qualitatively through 18 interviews with managers, directors, and academics. Results indicate a concentration of activities in extension and collaboration networks, with significant variations among campuses. The interviews reveal a tension between extension and VcM, an incomplete understanding of bidirectionality, and an instrumentalization of VcM to meet accreditation criteria. It is concluded that the pressure for immediate results affects the quality and depth of engagement with the environment, prioritizing easily recorded activities over community impact.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Araya, R. (2024a). Aproximación a las actividades de vinculación con el medio en Institutos Profesionales de Chile a través de la experiencia de un estudio de caso. Revista Calidad en la Educación, 61, 1-32. https://doi.org/10.31619/caledu.n61.1455

Araya, R. (2024b). Enfoque bidireccional: ¿Qué están entendiendo las universidades chilenas y qué metodologías de vinculación con el medio están promoviendo? +E: Revista de Extensión Universitaria, 14(20), e0004. https://doi.org/10.14409/extension.2024.20.Ene-Jun.e0004

Araya, R. (2024c). Bidireccionalidad: ¿Qué están entendiendo las instituciones de Educación Superior Técnico Profesionales en Chile? Masquedós - Revista de Extensión Universitaria, 9(12), 16. https://doi.org/10.58313/masquedos.2024.v9.n12.330

Arim, R. (2022). La universidad latinoamericana: Hacia la construcción de una agenda renovada. Argumentos. Estudios Críticos de la Sociedad, 100, 23-42.

Caire Espinoza, M. (2024). Aprendizaje Servicio en Chile. Un enfoque innovador para la transformación educativa y social. Revista Electrónica de Diálogos Educativos (REDE), 21(42-43). 3-4. https://revistas.umce.cl/index.php/dialogoseducativos/article/view/2912/2916

Cano Menoni, A. y Flores, M. (2023). Tendencias de la extensión universitaria en América Latina: Chile, México, Uruguay y redes regionales. InterCambios. Dilemas y Transiciones de la Educación Superior, 10(1), 36-53. https://doi.org/10.29156/inter.10.1.5

Casas, A. y Torralbo, F. (2022). Aseguramiento de la calidad en vinculación con el medio: La camisa de fuerza de la tercera misión chilena. En C. Muñoz y R. Herrera (Eds.), Vinculación con el medio universitaria: Estado del arte y reflexiones en contexto (pp. 59-109). Editorial Universidad de Concepción.

Castañeda, M., Arévalo, R., Concha, C. y Castañeda, P. (2021). Contribución de la vinculación con el medio de las universidades públicas regionales al desarrollo de la región de Valparaíso, Chile. Educación Superior, 8(2), 27-38. http://www.scielo.org.bo/scielo.php?pid=S2518-82832021000200006&script=sci_abstract

Comisión Nacional de Acreditación [CNA] (2022). Criterios y estándares para la acreditación de universidades. CNA.

Concha, C., Sánchez, G. y Rojas, C. (2020). Innovación social en la docencia universitaria: Una estrategia de interacción academia y sociedad. Revista Venezolana de Gerencia, 25(4),347-363. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8890418

Cuello, M. (2018). La reforma universitaria en Chile y la nueva universidad desde sus actores locales 1967-1973. Revista Enfoques Educacionales, 15(1), 106–125. https://enfoqueseducacionales.uchile.cl/index.php/REE/article/view/53858

Derek, B. (2008). Más allá de la torre de marfil. La responsabilidad social de la universidad moderna. Ediciones Universidad de Palermo.

Dougnac-Quintana, P., Vivallo-Urra, O. y García-Ojeda, M. (2024). Expectativas de la comunidad sobre su vinculación con la universidad. El caso de las “zonas de rezago” de La Araucanía, Chile. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 15(44), 93-111. https://www.ries.universia.unam.mx/index.php/ries/article/view/1892/1705

Fleet, N., Pozo, C. y Lagos, F. (2023). Vinculación con el medio en las universidades chilenas: Entre rendición de cuentas y reconocimiento público. En C. Muñoz y R. Herrera (Eds.), Vinculación con el medio universitaria: Estado del arte y reflexiones en contexto (pp. 21-58). Editorial Universidad de Concepción.

Fleet, N., Victorero, P., Lagos, F., Montiel, B. y Cutipa, J. (2017). Midiendo la vinculación de las instituciones de educación superior con el medio y su impacto. Estudio de las mejores prácticas en el mundo y desarrollo de instrumento piloto para instituciones chilenas. Cuadernos de investigación, 6. Comisión Nacional de Acreditación (CNA).

Flick, U. (2014). El diseño de investigación cualitativa. Morata.

Flores, M. (2024). Vinculación con el medio en Chile: Debate académico e investigaciones empíricas. Universidad y Territorio, 1(1), 1-18. https://doi.org/10.35588/rutvol1n1.01

Flores, M. y Póo, X. (2021). Vinculación con el medio: Cinco ambigüedades del concepto que tensiona a la extensión universitaria en Chile. IV Congreso de Extensión Universitaria de AUGM. Universidades comprometidas con el futuro de América Latina (pp. 424-435).

Flyvbjerg, B. (2006). Five Misunderstandings About Case-Study Research. Qualitative Research Practice, 12, 390-404. https://doi.org/10.4135/9781848608191.d33

Graziano, M. (2021). Ambiente, clases sociales y potencia emancipadora: Contribuciones para una intervención social contrahegemónica desde los espacios académicos. +E: Revista de Extensión Universitaria, 11(15), e0001. https://doi.org/10.14409/extension.2021.15.Jul-Dic.e0001

Krippendorff, K. (2018). Content Analysis.An Introduction to this Methodogy. Sage Publications.

Ley 21091. (29 de mayo de 2018). Sobre Educación Superior. https://bcn.cl/2mcyl

Muñoz, C. (2022). Introducción. En C. Muñoz y R. Herrera (Eds.), Vinculación con el medio universitaria: Estado del arte y reflexiones en contexto (pp. 11-20). Editorial Universidad de Concepción.

Pastene, M. (2021). Universidad - Comunidad. Hacia un nuevo trato. En M. Romero Jeldres y S. Tenorio Eitel (Eds.), La educación en tiempos de confinamiento: Perspectivas de lo pedagógico (pp. 387-410). Fondo Editorial UMCE-Ariadna Ediciones.

Pereira, H., Genes, V., Pereira, V. y Molinas, A. (2022). Construcción colectiva de saberes desde la extensión universitaria. Revista Interfaz, 1(1), 3-19. https://doi.org/10.57201/interfaz.2022.1.1.3

Quinteros Flores, C. A. (2019). Legitimidad territorial de las universidades chilenas: Discusiones y desafíos para la vinculación con el medio. +E: Revista de Extensión Universitaria, 9(10), 38-59. https://doi.org/10.14409/extension.v9i10.Ene-Jun.8288

Rahmer, B. (2023). Incidencia de la academia en la toma de decisiones del poder ejecutivo y legislativo: Desafíos y perspectivas desde la institucionalidad universitaria chilena. En J. Labraña, J. J. Brunner, E. Rodríguez-Ponce y F. Puyol, Redefiniendo la educación superior chilena: Cambio organizacional y nuevas formas de gobernanza. Ediciones Universidad Diego Portales.

Salazar, D. (2020). La vinculación con el medio en la Universidad de Santiago de Chile. El alcance territorial de los proyectos financiados entre 2018 y 2020. +E: Revista de Extensión Universitaria, 10(13), e0017. https://doi.org/10.14409/extension.2020.13.Jul-Dic.e0017

Tilak, J. (2006). Higher education between the state and the market. En G. R. Neave, Knowledge, power and dissent: Critical perspectives on higher education and research in knowledge society (pp. 235-254). UNESCO.

Verdejo Cariaga, D. (2019). Universidad y entorno: Un acercamiento a las prácticas de vinculación con el medio, en el marco de un convenio de desempeño en la Universidad de Playa Ancha, desde la perspectiva estudiantil. Revista Electrónica de Investigación en Docencia Universitaria, 1(1), 32-64. https://doi.org/10.54802/r.v1.n1.2019.6

Verdejo-Cariaga, D. (2024). Impacto de la tecnificación en la vinculación con el medio: Análisis en el contexto chileno. Revista Universidad y Territorio, 1(2), 1-13. https://doi.org/10.35588/zp2xxe38

Von Baer, H. (2009). Vinculación con el medio: ¿Función subalterna y esencial de la universidad? En A. Arata y E. Rodríguez-Ponce (Eds.), Desafíos y perspectivas de la dirección estratégica de las instituciones universitarias. Ediciones Comisión Nacional de Acreditación, CNA.

Published

2025-07-02

How to Cite

Araya Alarcón, R. (2025). Community Engagement in Chilean Universities: A Case Study on the Implementation and Challenges of Bidirectionality. Revista Realidad Educativa, 5(2), 98–131. https://doi.org/10.38123/rre.v5i2.532

Issue

Section

Educational Research