Use of gender gap results in large-scale educational assessments (Simce and DIA) by Chilean educational establishments
DOI:
https://doi.org/10.38123/rre.v5i1.473Keywords:
gender, large-scale assessments, data-driven school improvement, school leaders, gender gapAbstract
One of the current challenges facing the education system is the eradication of gender inequalities, gaps and barriers. Therefore, having this information in learning assessments allows us to demonstrate this phenomenon and, in this way, manage improvements. The literature indicates that there are difficulties in the interpretation of gender data in education, specifically in understanding the magnitude of this gap and the pedagogical and biographical consequences of these results. This study sought to explore how pedagogical heads use the data reported in the learning assessments of the Chilean education system on gender gaps, specifically in large-scale assessments (Simce and DIA). Semi-structured interviews were conducted with heads of Pedagogical Technical Units of three educational establishments - municipal, subsidized private and paid private - in which the gap between men/boys and women/girls was eradicated in the Simce Reading and/or Mathematics tests over a period of five years (between 2014 and 2018). The results show that the paid private school acknowledges the existence of gender gap data in these assessments, while the subsidized private and municipal schools are unaware of the existence of this type of data and declare that they do not promote the use of gender gap data, alluding to the fact that this could violate the principle of equality. All schools have little training and weak notions of the concept of gender. However, they have school initiatives linked to equity strategies. It is concluded that the reduction of their gaps does not entail intentional actions on the part of the schools, and it is necessary to strengthen gender training and have guidelines that allow promoting a conscious use of this type of data.
Downloads
References
Agencia de Calidad de la Educación. (2016a). Buenas prácticas en la reducción de las brechas de género en resultados Simce de Comprensión de Lectura y Matemática II.º medio. https://archivos.agenciaeducacion.cl/Estudio_Brechas_de_Genero.pdf
Agencia de Calidad de la Educación. (2016b). Metodología de construcción indicadores de desarrollo personal y social. https://archivos.agenciaeducacion.cl/categoria-de-desempeno/Metodolog%C3%ADa+de+C%C3%A1lculo+IDPS.pdf
Agencia de Calidad de la Educación. (2023). Resultados educativos 2022. https://s3.amazonaws.com/archivos.agenciaeducacion.cl/PPT+Conferencia+Prensa+Simce+2022+14+junio.pdf
Agencia de Calidad de la Educación. (2024). Resultados educativos 2023. https://s3.amazonaws.com/archivos.agenciaeducacion.cl/Entrega+Resultados+Nacionales+Simce+2023.pdf
Arias, Ó. (2016). Brecha de género en matemáticas: El sesgo de las pruebas competitivas (evidencia para Chile) [tesis de magíster, Universidad de Chile]. Repositorio académico. https://repositorio.uchile.cl/handle/2250/139157
Arias, Ó., Canals, C., Mizala, A. y Meneses, F. (2023). Gender gaps in Mathematics and Language: The bias of competitive achievement tests. Plos One, 18(3), 1-26. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0283384
Braun, V. y Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77-101. http://dx.doi.org/10.1191/1478088706qp063oa
Camacho Becerra, J. E. (2020). La importancia de los datos estadísticos en clave feminista. Revista de Estudios Internacionales, 2(1), 171-175. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/revesint/article/view/29701
Castillo-Mayé, R. y Montes-Berges, B. (2014). Análisis de los estereotipos de género actuales. Anales de Psicología, 30(3), 1044-1060. http://dx.doi.org/10.6018/analesps.30.3.138981
CEPAL. (21 de marzo de 2016). Incorporar la perspectiva de género en la producción estadística supone interrogar sobre cómo impactan de forma diferencial determinados fenómenos a hombres y mujeres. Notas informativas. https://www.cepal.org/es/notas/incorporar-la-perspectiva-genero-la-produccion-estadistica-supone-interrogar-como-impactan
Creswell, J. W. y Creswell, J. D. (2018). Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches. Sage.
Declaración y Plataforma de Acción de Beijing. (2015). Declaración de Beijing. https://www.acnur.org/fileadmin/Documentos/Publicaciones/2015/9853.pdf
Díaz Yánez, K., Ravest Tropa, J. y Queupil Quilamán, J. P. (2019). Brechas de género en los resultados de pruebas de selección universitaria en Chile. ¿Qué sucede en los extremos superior e inferior de la distribución de puntajes? Pensamiento Educativo, Revista de Investigación Latinoamericana (PEL), 56(1), 1-19. https://doi.org/10.7764/10.7764/PEL.56.1.2019.5
Ellemers, N. (2018). Gender Stereotypes. Annual Review of Psychology, 69, 275-298. https://doi.org/10.1146/annurev-psych-122216-011719
FLACSO Chile. (2021). Informe: Propuesta de rediseño de indicadores para medir la brecha de género en el sistema escolar chileno en el marco de los indicadores de desarrollo personal y social de la Agencia de Calidad de la Educación. Revista de Educación del Ministerio de Educación, (395), 40-46. https://www.revistadeeducacion.cl/revista_pdf/reveduc_395/files/assets/common/downloads/395-revista-SIMPLES.pdf
Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C. y Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación (6. a ed.). McGraw Hill.
Instituto Nacional de Derechos Humanos. (2015). Cartilla informativa: Convención sobre la Eliminación Todas las Formas de Discriminación contra la Mujer (CEDAW). INDH. http://bibliotecadigital.indh.cl/handle/123456789/902
Instituto Nacional de Estadística. (25 de mayo de 2022). Antecedentes para la medición de sexo, género y orientación sexual [Presentación en papel]. Conversatorio para la Agencia de Calidad de la Educación.
Jiménez, V. (2012). El estudio de caso y su implementación en la investigación. Revista Internacional de Investigación en Ciencias Sociales, 8(1), 141-150. http://scielo.iics.una.py/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2226-40002012000100009&lng=en&tlng=es .
Ley 20529. (27 de agosto de 2011). Sistema Nacional de Aseguramiento de la Calidad de la Educación Parvularia, Básica y Media y su fiscalización [SAC]. https://bcn.cl/2exqt
Maureira-Cabrera, O. y Montecinos, C. (2023). Aportes de los departamentos en la mejora escolar según perspectivas de directivos chilenos. Revista Colombiana de Educación, (88), 396-423. https://doi.org/10.17227/rce.num88-13253
Melero, N. (2010). Reivindicar la igualdad de mujeres y hombres en la sociedad: Una aproximación al concepto de género. Barataria, (11), 73-83. http://dx.doi.org/10.20932/barataria.v0i11.152
Ministerio de la Mujer y la Equidad de Género. (2021). Guía metodológica proceso formulación indicador de género 2022. División Políticas de Igualdad. MMEG.
Ministerio de la Mujer y la Equidad de Género. (2022). Elaboración Agenda Regional de Género. División Políticas de Igualdad. MMEG.
Mizala, A. (2018). Género, cultura y desempeño en matemáticas. Anales de la Universidad de Chile, (14), 125-150. https://doi.org/10.5354/0717-8883.2018.51143
Naciones Unidas [ONU]. (2015). Resolución aprobada por la Asamblea General el 25 de septiembre de 2015. https://unctad.org/system/files/official-document/ares70d1_es.pdf
OCDE. (2010). PISA 2009 Results: Executive Summary. OECD Publishing.
OCDE. (2014). PISA 2012 Results: What Students Know and Can Do. OECD Publishing.
Olavarría, J., Celedón, R., Cerda, I., Cervantes, J. C., Chávez, S., Contreras, S., Molina, R., Reveco, O. y Rojas, A. (2015). Estudio de buenas prácticas en la reducción de las brechas de género en resultados Simce Lectura II.º medio. https://joseolavarria.cl/wp-content/uploads/2019/02/buenas-practicas-en-la-reduccion-de-las-brechas-de-genero-simce-lectura-iio-medio-informe-final-ace.pdf
ONU Mujeres. (2015). Declaración y Plataforma de Acción de Beijing. https://www.unwomen.org/sites/default/files/Headquarters/Attachments/Sections/CSW/BPA_S_Final_WEB.pdf
UNESCO. (2019a). Evaluaciones de aprendizaje a gran escala. https://learningportal.iiep.unesco.org/es/glossary/evaluaciones-de-aprendizaje-a-gran-escala
UNESCO. (2019b). Del acceso al empoderamiento: Estrategia de la UNESCO para la igualdad de género en y a través de la educación 2019-2025. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000371127
UNESCO (2020). Uso de resultados de las pruebas de aprendizaje en el diseño de las políticas educativas en América Latina. UNESCO IIEP.
Vaillant, D. (2015). Liderazgo escolar, evolución de políticas y prácticas y mejora de la calidad educativa. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000232403_spa
Vargas, C. y Matus, C. (2022). Brechas persistentes de género en matemáticas en las pruebas nacionales chilenas Simce . Estudios Pedagógicos, 48(1), 389-400. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052022000100389
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Khamila Caniupán Alcayaga, Andrea Valenzuela Gómez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Los contenidos de esta revista se distribuyen bajo una licencia Atribución/Reconocimiento-NoComercial-SinDerivados 4.0 Internacional.