School coexistence in multicultural contexts: Conflict resolution strategies in a private elementary school in the community of La Cisterna

Authors

DOI:

https://doi.org/10.38123/rre.v5i1.417

Keywords:

conflict, strategies, school coexistence, multiculturality

Abstract

In Chile, the increase in migration has generated a multicultural coexistence in educational institutions, creating new challenges for school coexistence teams, mainly in the management and resolution of conflicts. A study is presented that collects information from a group of students of different nationalities, as well as from the school coexistence team, who are part of a private subsidized primary school in the municipality of La Cisterna. Through a qualitative research, with interpretive paradigm, phenomenological approach and design. The objective was to determine the strategies used to resolve conflicts, through the perception of the participants. The results show a polysemy of what is understood by conflict, ignorance of the occurrence of conflict situations by the team and students who ignore the existence of the coexistence team; consequently, the procedures to prevent or resolve conflicts.

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Author Biographies

Sebastián Caniupán Ayala, Universidad San Sebastián

Fonoaudiólogo, Licenciado en Fonoaudiología, Magíster en Inclusión e Interculturalidad Educativa. Académico, especialista en Inclusión, Diversidad, Cultura y desarrollo del lenguaje. Coordinador Nacional de Educación en el Instituto y Centro de Formación Técnica Santo Tomás.

Carolina Cartes Matus, Universidad San Sebastián

Profesora General Básica, Psicopedagoga, Terapeuta Floral, Magíster en Inclusión e Interculturalidad Educativa; Especialista en Inclusión y Diversidad, miembro del Comité de Inclusión Santo Tomas. Directora de Área Educación IPCFT Santo Tomás, Santiago.

Paula De los Reyes López, Universidad San Sebastián

Educadora de Párvulos, Magister en Inclusión e Interculturalidad Educativa; Docente y especialista en Inclusión Educativa en Centro de Formación Técnica Santo Tomás, Santiago.

Andrés Parada Olivares, Universidad San Sebastián

Profesor de Historia, Geografía y Educación Cívica, Licenciado en Educación, magíster en historia. Académico de la Escuela de Educación Inicial. Facultad de Educación, Universidad San Sebastián.

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Published

2025-01-06

How to Cite

Caniupán Ayala, S., Cartes Matus, C., De los Reyes López, P., & Parada Olivares, A. (2025). School coexistence in multicultural contexts: Conflict resolution strategies in a private elementary school in the community of La Cisterna. Revista Realidad Educativa, 5(1), 8–45. https://doi.org/10.38123/rre.v5i1.417

Issue

Section

Educational Research