Project of initiation to research in Secondary School in Andalusia, Spain
DOI:
https://doi.org/10.38123/rre.v3i2.309Keywords:
research, scientific innovation, values system, universityAbstract
The aim of this study is to present an innovative project developed during 4 years at the Faculty of Education of the University of Granada, called "Angels or Demons? Values in Adolescents: Initiation to Research in Social Sciences", whose purpose is to initiate the participating students in research based on the study of the values of secondary school students in Granada. Specifically, they were initiated in the use of an instrument to measure values, as well as in the analysis of the results and their interpretation, thus developing the acquisition of research skills and fostering scientific culture and vocation.
Downloads
References
Baute, L. M. y Almoguea, M. (2022). La tutoría científica; algunas experiencias. Revista Conrado, 18(88), 490-500. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/2625
Coronel de León, I. (2022). Conectivismo, rompiendo paradigmas en la educación universitaria. Una mirada desde la sociedad del conocimiento. Revista Arbitrada del CIEG (Centro de Investigaciones y Estudios Gerenciales), 54, 159-168. https://revista.grupocieg.org/wp-content/uploads/2022/02/Ed.54159-168-Coronel-Isabel.pdf
Crujeiras-Pérez, B. y Cambeiro, F. (2018). Una experiencia de indagación cooperativa para aprender ciencias en educación secundaria participando en las prácticas científicas. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 15(1), 1-9. https://revistas.uca.es/index.php/eureka/article/view/3490
D’Olivares Durán, N. y Casteblanco Cifuentes, C. L. (2015). Un acercamiento a los enfoques de investigación y tradiciones investigativas en educación. Rev. Humanismo y Sociedad, 3(1-2), 24-34. https://10.22209/rhs.v3n1.2a04
D’Olivares Durán, N. y Casteblanco Cifuentes, C. L. (2019). Competencias investigativas: inicio de formación de jóvenes investigadores en Educación Nedia. RHS-Revista Humanismo y Sociedad, 7(1), 6-21. https://doi.org/10.22209/rhs.v7n1a0
Gervilla, E. (1998). Educación y valores. En Filosofía de la Educación Hoy. Temas (pp. 399-426). Dykinson.
Gervilla, E. (2000). Un modelo axiológico de educación integral. Revista Española de Pedagogía, 58(215), 39-57. https://revistadepedagogia.org/lviii/no-215/un-modelo-axiologico-de-educacion-integral/101400009900/
González-Gijón, G., Gervilla Castillo, E., Martínez-Heredia, N. y Soriano Díaz, A. (2021). Análisis y validación de un test para medir Valores (TVA_Adaptado). Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, (38), 119-136. https://recyt.fecyt.es/index.php/PSRI/article/view/79299
Orden ECD/65/2015, de 21 de enero, por la que se describen las relaciones entre las competencias, los contenidos y los criterios de evaluación de la educación primaria, la educación secundaria obligatoria y el bachillerato. Ministerio de Educación, Cultura y Deporte de España.
Ramírez, A. M., López, M. V. y Bendito, V. V. F. (2013).Acercamiento de la cultura científica para los futuros universitarios/An approach to scientific culture for future undergraduate students. II Congreso Internacional sobre aprendizaje, innovación y competitividad (CINAIC 2013).
Roca, D. (2017). La divulgación científica en la universidad desde su contextualización histórica: estudio de caso y propuesta de un modelo de divulgación para la Universidad de Murcia [tesis doctoral, Universidad de Murcia].
Roca, D., Sánchez-Hernández, J. A. y López, J. M. (2020). Estrategias innovadoras de divulgación de la cultura científica en Educación Primaria, Secundaria y Bachillerato. Prisma Social: Revista de Investigación Social, (31). 239-263. https://revistaprismasocial.es/article/view/3939
Roger, I. (2022). La divulgación científica como herramienta para acercar la investigación a los alumnos de bachillerato [trabajo fin de máster]. UVaDOC. https://uvadoc.uva.es/handle/10324/57583
Rojas Betancur, H. M. (2009). Formar investigadores e investigadoras en la universidad: optimismo e indiferencia juvenil en temas científicos. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 7(2), 1595-1618. http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S1692-715X2009000300018&script=sci_abstract&tlng=es
Roso, D. (2010). Investigación en enseñanza secundaria: los "jóvenes investigadores". Tejuelo: Didáctica de la Lengua y la Literatura. Educación, 9, 100-120. https://tejuelo.unex.es/article/view/2454
Roso, M. (2012). Los jóvenes investigadores en el I.E.S. Mario Roso de Luna (Logrosán) una experiencia didáctica. Revista de Estudios Extremeños, 68(1), 161-186. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3940323
Sañudo, M. y Perales, R. (2014). Aprender ciencia para el bien común. Perfiles Educativos, 36(143), 29-38. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-26982014000100019
Sinzi, C., Sosa, D. y González, L. (2015). A investigar se aprende investigando. Programa de Jóvenes Investigadores. Sinéctica, (44). https://sinectica.iteso.mx/index.php/SINECTICA/article/view/157
Ureta, M. y Jaseff, M. (2019). El/la investigador/a joven como creador/a de saberes y como forma de trabajo. AusArt, 7(2). https://doi.org/10.1387/ausart.21122
Vidal, M. y Araña, A. B. (2014). Formación en valores. Educación Médica Superior, 28(1), 175-186. https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/312
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Nazaret Martínez-Heredia, Gracia González-Gijón, Ana Amaro Agudo, Andrés Soriano Díaz
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Los contenidos de esta revista se distribuyen bajo una licencia Atribución/Reconocimiento-NoComercial-SinDerivados 4.0 Internacional.