Pedagogical practices and cultural characteristics of parenting, a challenge in Early Childhood Education

Authors

  • Romina Caglieri Galgani Universidad San Sebastián
  • Claudia Cáceres Orellana Universidad San Sebastián
  • Constanza Vergara Salinas Universidad San Sebastián
  • Andrés Parada Olivares Universidad San Sebastián https://orcid.org/0000-0002-6710-6307

DOI:

https://doi.org/10.38123/rre.v3i1.281

Keywords:

pedagogical practices, family, parenting, interculturality, cultural hegemony

Abstract

In the current Chilean educational context, different cultures coexist due to the worldwide migratory phenomenon, which has made it necessary to rethink the educational task. This article aims to gather relevant information about the pedagogical practices of early childhood educators group who have worked with migrant families in their kindergartens. Through qualitative methodology, with the application of semi-structured interviews and a focus group, the perceptions of the education professionals on the migrant families cultural pedagogical practices characteristics were collected. The main finding was that early childhood educators do not value the knowledge, skills, and context of migrant families as a contribution to the learning process. It is concluded that in order to move towards an intercultural early education, intercultural upbringing should be considered as a resource that contributes to the integral children learning process.

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Author Biographies

Romina Caglieri Galgani, Universidad San Sebastián

Profesora de educación física y recreación y Licenciada en Educación, Universidad Católica Silva Henriquez. Diplomado en Fisiología el ejercicio, Universidad Mayor. Magister en Inclusión e Interculturalidad Educativa, Universidad San Sebastián. Docente titular Colegio Boston College, Maipú.

Claudia Cáceres Orellana, Universidad San Sebastián

Licenciada en Educación y Educadora de párvulos. Universidad Católica del Maule. Diplomado Liderazgo y Convivencia buen tratante, Universidad Católica de Valparaíso. Diplomado en Currículum y Evaluación, Universidad Andres Bello. Magister en Inclusión e Interculturalidad Educativa, Universidad San Sebastián. Directora Jardin Infantil Centinela, Constitución, Fundación Integra.

Constanza Vergara Salinas, Universidad San Sebastián

Licenciada en Educación y Educadora de párvulos, Pontificia Universidad Católica de Chile. Magister en Inclusión e Interculturalidad Educativa, Universidad San Sebastián. Directora Sala Cuna y Jardín Infantil Cumbre Torres del Paine de la Corporación Municipal de Renca.

Andrés Parada Olivares, Universidad San Sebastián

Profesor de pre grado y post grado, Universidad San Sebastián. Doctorando en Educación, Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación.

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Published

2023-01-12

How to Cite

Caglieri Galgani, R., Cáceres Orellana, C., Vergara Salinas, C., & Parada Olivares, A. (2023). Pedagogical practices and cultural characteristics of parenting, a challenge in Early Childhood Education. Revista Realidad Educativa, 3(1), 103–128. https://doi.org/10.38123/rre.v3i1.281

Issue

Section

Educational Research