Pedagogical practices and cultural characteristics of parenting, a challenge in Early Childhood Education
DOI:
https://doi.org/10.38123/rre.v3i1.281Keywords:
pedagogical practices, family, parenting, interculturality, cultural hegemonyAbstract
In the current Chilean educational context, different cultures coexist due to the worldwide migratory phenomenon, which has made it necessary to rethink the educational task. This article aims to gather relevant information about the pedagogical practices of early childhood educators group who have worked with migrant families in their kindergartens. Through qualitative methodology, with the application of semi-structured interviews and a focus group, the perceptions of the education professionals on the migrant families cultural pedagogical practices characteristics were collected. The main finding was that early childhood educators do not value the knowledge, skills, and context of migrant families as a contribution to the learning process. It is concluded that in order to move towards an intercultural early education, intercultural upbringing should be considered as a resource that contributes to the integral children learning process.
Downloads
References
Argudo Calle, B. M. (2020). Influencia de los factores de la percepción social en el desarrollo de la identidad y autonomía en niños de 4 a 5 años [tesis de licenciatura, Universidad de Guayaquil].
Arriagada Hernández, C. y Fuentes Vilugrón, G. (2020). La educación intercultural en Chile analizada desde la teoría de la complejidad. IE Revista de Investigación Educativa de la REDIECH, 11, e1107. https://doi.org/10.33010/ie_rie_rediech.v11i0.1107
Astete Barrenechea, C. (2017). Pierre Bourdieu: el poder en el campo de la educación y la pedagogía. Horizonte de la Ciencia, 6(12), 113-121. https://doi.org/10.26490/uncp.horizonteciencia.2017.12.323
Bonilla-García, M. y López-Suárez, A. (2016). Ejemplificación del proceso metodológico de la Teoría Fundamentada. Cinta de Moebio, (57), 305-315. https://dx.doi.org/10.4067/S0717-554X2016000300006
Chugcho-García, M. E. (2020). Prácticas de crianza inclusivas e interculturales para la atención a la primera infancia en la modalidad CNH creciendo con nuestros hijos, provincia de Orellana [tesis de magister, Universidad Internacional de La Rioja]. REUNIR. https://reunir.unir.net/handle/123456789/10780
Cuevas Cajiga, Y. (2016). Recomendaciones para el estudio de representaciones sociales en investigación educativa. Cultura y Representaciones Sociales, 11(21), 109-140. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-81102016000200109&lng=es&nrm=iso
Diez, M. L. (2004). Reflexiones en torno a la interculturalidad. Cuadernos de Antropología Social, 147(19). https://doi.org/10.34096/cas.i19.4576
Dietz, G. (2017). Interculturalidad: Una aproximación antropológica. Perfiles Educativos, 39(156). https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2017.156.58293
Edwards, R., Greene, M. (2022). Migración haitiana en Santiago. Una aproximación multiescalar y temporal. EURE, 48(144). https://doi.org/10.7764/eure.48.144.02
Esteban Hilario, K. (2015). La teoría del poder de Foucault en el ámbito educativo. Horizonte de la Ciencia, 5(9), 127-13. https://revistas.uncp.edu.pe/index.php/horizontedelaciencia/article/view/263
Espinoza Pastén, L. M. y Valdebenito Zambrano, V. (2018). Migración y educación en Chile: ¿Es suficiente la respuesta educativa en el actual contexto de diversidad cultural? Opción: Revista de Ciencias Humanas y Sociales, (87), 352-373. https://produccioncientificaluz.org/index.php/opcion/article/view/23883/24328
Flick, U. (2015). El diseño de la investigación cualitativa (Vol. 1). Morata.
Fundación Integra. (2017). Sistema de fortalecimiento de prácticas pedagógicas. Integra.
Gibbs, G. (2012).El análisis de datos cualitativos en investigación cualitativa. Morata.
Glaser, B. y Strauss, A. (1967). The Discovery of Grounded Theory: Strategies of Qualitative Research. Routledge.
Gramsci, A. (1981). Cuadernos desde la cárcel (Tomo 1). Ediciones Era.
Hernández Paz, A. A., Leyva Cordero, O. y Cancino Cancino, V. E. (2022). Hacia una política institucional de la internacionalización en educación superior: estudio comparativo de aculturación. Interciencia, 47(1/2), 16-23. https://www.interciencia.net/wp-content/uploads/2022/03/02_6824_Com_Leyva_v47n1_2.pdf
Hernández, R. y Mendoza, C. P. (2018). Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. Mc Graw Hill.
Herrera Rivera, O., Bedoya Cardona, L. M. y Alviar Ruiz, M. M. (2019). Crianza contemporánea: formas de acompañamiento, significados y comprensiones desde las realidades familiares. Revista Virtual Universidad Católica Del Norte, (57), 40-59. https://doi.org/10.35575/rvucn.n57a4
Infante, A. y Martínez, J. (2016). Concepciones sobre la crianza: El pensamiento de madres y padres de familia. Liberabit, 22(1), 31-41. https://dx.doi.org/10.24265/liberabit.2016.v22n1.03
Jiménez, F., Aguilera, M., Valdés, R. y Hernández, M. (2017). Migración y escuela: Análisis documental en torno a la incorporación de inmigrantes al sistema educativo chileno. Psicoperspectivas, 16(1),105-116. https://doi.org/10.5027/psicoperspectivas-vol16-issue1-fulltext-940
Jiménez Quintero, A. M. (2020). Sistematización de prácticas pedagógicas significativas en la carrera de Licenciatura en Educación Infantil. Formación Universitaria, 13(4). https://doi.org/10.4067/s0718-50062020000400069
Jiménez Vargas, F., Fardella Cisternas, C. y Muñoz Proto, C. (2017). Una aproximación microetnográfica de prácticas pedagógicas en escuelas multiculturales. Tensiones y desafíos en torno a la escolarización de inmigrantes y grupos minoritarios. Perfiles Educativos, 39 (156), 72-88. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2017.156.58284
Mardones Nichi, T. (2020). Educación intercultural: construcciones de identidad nacional y otredad presentes en el discurso del currículum oficial de Chile. Brazilian Journal of Development, 6(8), 61270-61277. https://doi.org/10.34117/bjdv6n8-517
Martínez-Maldonado, P., Armengol Asparó, C. y Muñoz Moreno, J. L. (2019). Interacciones en el aula desde prácticas pedagógicas efectivas. Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 18(36), 55-74. https://doi.org/10.21703/rexe.20191836martinez13
Ministerio de Educación. (2018). Bases Curriculares para la Educación Parvularia. Subsecretaría de Educación Parvularia. Chile.
Molina, M., Raimundi, M. y Bugallo, L. (2017). La percepción de los estilos de crianza y su relación con las autopercepciones de los niños de Buenos Aires: Diferencias en función del género. Universitas Psychologica, 16(1), 263-274. https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy16-1.pecr
Mora Olate, M. L. (2018). Política educativa para migrantes en Chile: un silencio elocuente. Polis, 17(49), 231-27. https://doi.org/10.4067/s0718-65682018000100231
Parra-Bernal, L. R., Menjura-Escobar, M. I., Pulgarín-Puerta, L. E. y Gutiérrez, M. M. (2015). Las prácticas pedagógicas. Una oportunidad para innovar en la educación. Didasc@lia: Didáctica y Educación, 17(1), 70-94. https://doi.org/10.17151/rlee.2021.17.1.5
Pincheira Muñoz, L. E. (2020). Intercambios discursivos y representaciones de docentes, directivos y profesionales no docentes sobre modelos de educación multicultural e intercultural. Transformación, 16(1), 14-29. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-29552020000100014&lng=es&nrm=iso
Poblete Melis, R. (2019). Políticas educativas y migración en América Latina: aportes para una perspectiva comparada. Estudios Pedagógicos (Valdivia), 45(3). https://doi.org/10.4067/s0718-07052019000300353
Rivera Ríos, R., Galdós Sotolondo, S. y Espinoza Freire, E. (2020). Educación intercultural y aprendizaje significativo: un reto para la educación básica en el Ecuador. Conrado, 16(75), 390-396. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1436
Salas, N., Castillo, D., San Martín, C., Kong, F., Thayer, L. E. y Huepe, D. (2018). Inmigración en la escuela: caracterización del prejuicio hacia escolares migrantes en Chile. Universitas Psychologica, 16 (5). https://doi.org/10.11144/javeriana.upsy16-5.iecp
Salazar-Jiménez, J. G. y Torres-Tovar, C. del P. (2018). Aspectos socioeconómicos presentes en la práctica alimentaria de niños entre 2 a 5 años en un municipio del departamento de Boyacá, Colombia. Prospectiva, (26), 263-290. https://doi.org/10.25100/prts.v0i26.5900
Sánchez Flores, F. A. (2019). Fundamentos Epistémicos de la investigación cualitativa y cuantitativa: Consensos y disensos. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 13(1), 101-122. https://doi.org/10.19083/ridu.2019.644
Sánchez-Márquez, N. I. (2019). Sensación y percepción: una revisión conceptual [apunte de clases]. Repositorio institucional UCC. https://doi.org/10.16925/gcnc.11
Servicio Jesuita a Migrantes, Hogar de Cristo y Centro de Ética y Reflexión Fernando Vives SJ. (2020). Acceso e Inclusión de personas migrantes en el ámbito educativo. Informe n.º 2. https://www.migracionenchile.cl/informe-educacion/
Silva-Fhon, J., Ramón-Cordova, S., Vergaray-Villanueva, S., Palacios-Fhon, V. y Partezani-Rodrigues, R. (2015). Percepción del paciente hospitalizado respecto a la atención de enfermería en un hospital público. Enfermería Universitaria, 12(2). https://doi.org/10.1016/j.reu.2015.04.001
Valtolina, G. G. (2019). Procesos de aculturación, identidad étnica y menores migrantes. REMHU: Revista Interdisciplinar da Mobilidade Humana, 27(55). https://doi.org/10.1590/1980-85852503880005503
Vasilachis, I. (2019). Estrategias de investigación cualitativa (Vol. II). Gedisa.
Vera-Álvarez, N. y Riquelme-Sandoval, S. (2021). Trayectorias y tensiones culturales en adolescentes migrantes residentes en Chile.Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 20(1), 1-21. https://doi.org/10.11600/rlcsnj.20.1.5079
Walsh, C. (2005). La interculturalidad en la educación. UNICEF.
Walsh, C. (2014). ¿Interculturalidad? Fantasmas, fantasías y funcionalismos. Revista NuestrAmérica, 2(4), 17-30.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Romina Caglieri Galgani, Claudia Cáceres Orellana, Constanza Vergara Salinas, Andrés Parada Olivares
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Los contenidos de esta revista se distribuyen bajo una licencia Atribución/Reconocimiento-NoComercial-SinDerivados 4.0 Internacional.