Teaching and learning experiences in local and global citizenship in Ibero-America
DOI:
https://doi.org/10.38123/rre.v3i1.256Keywords:
citizenship education, global citizenship education, higher education, school system, pedagogical experiencesAbstract
This study focuses in identifying educational experiences of local citizenship training in a global perspective within the Ibero-American context, aiming to characterize the existing scientific production for the organization of an empirical framework for future research. The research design is a systematic literature review with exploratory scope supported by the PRISMA 2020 model considering a ten-year search period (2012 to 2021) in the main available databases (Scielo, Scopus, WOS, Redalyc, among others). Although the results of the review show a broad framework of citizen education experiences that contribute to the reflection of local and global citizenship, they have differences in effectiveness and scope in their proposals. This suggests the need to strengthen global citizenship in the curriculum, as well as teacher training in line with the interest in educating students to take on the challenges of global citizenship.
Downloads
References
Aguilar-Forero, N. (2018). Ciberactivismo y educación para la ciudadanía mundial: Una investigación-acción participativa con dos experiencias educativas de Bogotá. Palabra Clave, 22(2), 1-31. https://doi.org/0.5294/pacla.2019.22.2.10
Aguilar-Forero, N., Alfaro, N., Velásquez, A. y López, V. (2020). Educación para la ciudadanía mundial: Conectando escuelas de Colombia y Chile. Revista Educ. Soc. Campinas,41. 1-16. https://doi.org/10.1590/ES.213415
Aguilar-Forero, N., Mendoza, D., Velásquez, A., Felipe, D., Ducón, J., De Poorter, J. (2019). Educación para la ciudadanía mundial: Una innovación curricular en Ciencias Sociales. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 8(2), 89-111. https://doi.org/10.15366/riejs2019.8.2.005
Araneda, J. y Montre, V. (2020). Habilidades sociales en los planes de formación ciudadana de escuelas de las provincias de Concepción y Arauco, Región del Biobío, Chile. Revista Educación, 45(2), 1-13. http://doi.org/10.15517/revedu.v45i1.43561
Beltrán O. (2005). Revisiones sistemáticas de la literatura. Revista Colombiana de Gastroenterología, 20(1), 60-69 https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=337729264009
Bolívar, A. (2005). Equidad educativa y teorías de la justicia. Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 3(2), 42-69.
Bugallo-Rodríguez, A. y Naya-Ribeiro, M. (2018). Educación para la Ciudadanía Global (ECG): Comprendiendo lo internacional a través de lo local. Revista Lusófona de Educaçao, (41), 139-151. https://doi.org/10.24140/issn.1645-7250.rle41.09
Blasco-Serrano, A., Dieste, B. y Coma T. (2019). Actitudes en centros educativos respecto de la Educación para la Ciudadanía Global. REICE, Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 17 (3), 79-98.
Carr W. y Kemmis S. (1986). Teoría crítica de la enseñanza: La investigación acción en la formación de profesorado. Martínez Roca.
Carrillo, O. y Jurado P. (2017). La educación técnico-profesional y las competencias para la ciudadanía. El caso de las comunas de la provincia de Concepción, Chile. Revista Calidad de la Educación, (46), 133-164.
Connell, R. (2006). Escuela y justicia social (3.ª ed.). Morata.
Cox, C. y Castillo, J. (Ed). (2015). Aprendizaje de la ciudadanía: Contextos, experiencias y resultados. Ediciones UC.
Dewey, J. (1995). Democracia y educación (3.ª ed.). Morata.
Díaz-Barriga, A. (2003). Conceptualización de la esfera de lo curricular. En A. Díaz Barriga (Coord.), La investigación curricular en México. La década de los noventa (vol. 5, pp. 33-61), Consejo Mexicano de Investigación Educativa (COMIE).
Fernández, E., Rodríguez-Hoyos, C. y Calvo, A. (2019). Educando para la ciudadanía global a través de las tecnologías. Análisis de una experiencia de formación de futuros docentes. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 18(2), 190-202. http://dx.medra.org/10.17398/1695-288X.18.2.189
Ferrada, D. (2002). Currículum crítico comunicativo. Revista de Estudios y Experiencias en Educación,1(2), 171-180.
Ferrada, D. (2004). Perspectivas y enfoques curriculares. La necesidad de una nueva organización. Cuadernos de Pedagogía. Universidad Arcis.
Ferreira-Koehler, S., Pereira-Antonio dos Santos, G. y De Souza-Correa, C. (2021). Adolescentes en la escuela: Grupos de reflexión para pensar en la práctica de la ciudadanía. Alteridad. Revista de Educación, 16(2), 249-263. https://doi.org/10.17163/alt.v16n2.2021.07
Fuentes, C., Sabido-Codina, J. y Albert, J. M. (2019). El desarrollo de la competencia social y ciudadana y la utilización de metodologías didácticas activas en las aulas de secundaria. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 22(2), 199-210. http://dx.doi.org/10.6018/reifop.22.2.369671
Galaz, A. y Arancibia, M. (2021). El desafío de la formación ciudadana: Reflexiones a partir de una experiencia de acompañamiento escolar. Revista Brasileira de Educaçao, 26, 1-18. https://doi.org/10.1590/S1413-24782021260004
García Pérez, F. F., Burgos Sánchez, M. y Fernández, A. G. (2020). La construcción de la ciudadanía en la formación inicial del profesorado de Educación Infantil. Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales, (39), 47-64. https://doi.org/10.7203/dces.39.17121
Giddens, A. (2000). Un mundo desbocado. Los efectos de la globalización en nuestras vidas. Taurus.
Guerrero, M. (2020a). The enactment of the neoliberal citizen: evidence from a case study in Bogotá, Colombia. Compare: A Journal of Comparative and International Education, 1-17. https://doi.org/10.1080/03057925.2020.1715789
Guerrero, M. (2020b). Elite global citizenship, a case of a secondary school in Bogotá, Colombia. International Studies in Sociology of Education, 1-19. https://doi.org/10.1080/09620214.2020.1819373
Iniesta, J. y Martínez-Lirola, M. (2020). Objetivos de Desarrollo Sostenible y educación para el desarrollo sostenible: Aplicaciones a la enseñanza de la asignatura Cinética Química del Grado de Química. Ensayos, Revista de la Facultad de Educación de Albacete, 35(2), 17-33. http://www.revista.uclm.es/index.php/ensayos
Jara, C., Sánchez., M. y Cox, C. (2019). Liderazgo educativo y formación ciudadana: Visiones y prácticas de los actores. Revista Calidad en la Educación, (51), 350-381.
Jasso-Peña, F., Gudiño-Paredes, S. y Tamez-Solís, P. (2019). Centennials, ciudadanos globales y digitales. Praxis, 15(1), 11-23. http://dx.doi.org/10.21676/23897856.2981
Lara, L. (2021). Sentidos y significados de la formación ciudadana en tres escuelas colombianas. Revista Educación, 45(2), 1-18. https://doi.org/10.15517/revedu.v45i1.42799
Lastern, E., Upchurch, R. y Christina, G. (2022). The state of global citizenship education within Curaçao's primary school system. [El estado de la educación para la Ciudadanía Global en el sistema educativo primario en Curaçao]. Education, 3(13), 1-15. https://doi.org/10.1080/03004279.2022.2052339
Lobatón-Patiño, R., Precht, A., Muñoz, I., Villalobos, A. (2019). Racionalidades sobre formación ciudadana en la formación inicial docente. Estudio de caso en una universidad de la Región del Maule, Chile. Perfiles Educativos, 42(168), 76-93. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2020.168.58892
Magendzo, A. (Ed.). (2009). Pensamiento e ideas fuerza de la educación en derechos humanos en Iberoamérica. Editorial SM.
Manterola, C., Astudillo, P., Arias, E. y Claros, N. (2011). Revisiones sistemáticas de la literatura: Qué se debe saber acerca de ellas. Cirugía Española, 91(3), 149-155. https://doi.org/10.1016/j.ciresp.2011.07.009
Martínez-Lirola, M. (2018). Una propuesta didáctica para introducir la educación para la ciudadanía global en la enseñanza universitaria. Revista Electrónica Educare, 23(2), 1-20. http://dx.doi.org/10.15359/ree.23-2.15
Martínez-Otero, V. (2019). Claves axiológicas y retos educativos en Iberoamérica. Revista Iberoamericana de Educación, 80(2), 105-127.
Moreno O. (2015). Educación y ciudadanía planetaria. Concepciones del alumnado participante en programas educativos andaluces. Revista Interuniversitaria de Pedagogía Social, (26). 229-261. https://doi.org/10.7179/PSRI_2015.26.09
Orellana, C. y Muñoz, C. (2019). Escuela y formación ciudadana: Concepciones de ciudadanía, formación ciudadana y del rol de la escuela. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 22(2), 137-149. http://dx.doi.org/10.6018/reifop.22.2.370561
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (2015). Educación para la Ciudadanía Mundial: Temas y objetivos de aprendizaje. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000233876.locale=es
Organización de las Naciones Unidas (2020). Informe de los Objetivos de Desarrollo Sostenible 2020. ONU. https://unstats.un.org/sdgs/report/2020/The-Sustainable-Development-Goals-Report-2020_Spanish.pdf
Page M., McKenzie, J., Bossuyt, P., Boutron, I., Hoffmann, T., Mulrow, C., Shamseer, L., Tetzlaff, J., Akl, E., Brennan, S., Chou, R., Glanville, J., Grimshaw, J., Hróbjartsson, A., Lalu, M., Li, T., Loder, E., Mayo-Wilson, E., McDonald, S.,... Alonso-Fernández, S. (2021). Declaración PRISMA 2020: Una guía actualizada para la publicación de revisiones sistemáticas . Revista Española de Cardiología, (74-9), 790-799. https://doi.org/10.1016/j.recesp.2021.06.016
Parejo, J. L., O'Corton-Heras, M. y Giraldez-Hayes, A. (2020). La dinamización musical del patio escolar: Resultados de un proyecto de aprendizaje-servicio. Revista Electrónica Complutense de Investigación en Educación Musical, 18. 167-180. http://dx.doi.org/10.5209/reciem.69734
Pérez-Expósito, L. (2015). Citizenship education in Mexico: The depoliticisation of adolescence through secondary school [La despolitización en la adolescencia en la escuela secundaria]. International Studies in Sociology of Education, 25(3), 225-257. http://dx.doi.org/10.1080/09620214.2015.1076705
Peters, M. A., Britton, A. y Blee, H. (2008). Global Citizenship Education Philosophy, Theory and Pedagogy [Educación para la Ciudadanía Global, Teoría y Pedagogía]. Sense. https://doi.org/10.1163/9789087903756
Ramírez, A. (2016). El significado de la ciudadanía en contextos de desigualdad social: Pautas para una educación incluyente. Revista Española de Educación Comparada, (28), 161-182. https://doi.org/10.5944/reec.28.2016.17093
Reimers, F. (2017). Liderando la expansión de oportunidades educativas relevantes alrededor del mundo. En F. Reimers (Coord.), Educación para todos: Un estudiante a la vez (pp. 1-19). CreateSpace Independent Publishing Platform.
Ruz-Fuenzalida, C. (2019). Construcción y trayectoria del currículum en Chile: una perspectiva desde las nuevas Bases Curriculares para 3.o y 4.o Medio. Revista Saberes Educativos, (4), 22-36.
Salazar-Jiménez, R. (2019). Evaluación de la implementación de materiales didácticos en Ciencias Sociales: Propuestas para el desarrollo de la competencia social y ciudadana. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 22(2), 111-122. http://dx.doi.org/10.6018/reifop.22.2.370371
Sen, A. (2010). La idea de la justicia (2.ª ed.). Taurus.
Soliveres, R., Parejo, J. L. y Giraldez-Hayes, A. (2020). Una ópera para la escuela de la ciudadanía. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 23(16), 1-13. https://doi.org/10.24320/redie.2021.23.e16.3722
Sleeter, C. (2018). La transformación del currículo en una sociedad diversa: ¿quién y cómo se decide el currículum? RELIEVE, Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 24(2). http://doi.org/10.7203/relieve.24.2.13374
Torres, J. (2011). La justicia curricular. El caballo de Troya de la cultura escolar. Morata.
Valdés, M. y Turra, O. (2017). Racionalidades curriculares en la formación del profesorado de Historia en Chile. Diálogo Andino, (53), 23-32.
Vélez, G. y Knowles, R. (2020). Trust, civic self-efficacy, and acceptance of corruption among Colombian adolescents: Shifting attitudes between 2009-2016. Compare: A Journal of Comparative and International Education. https://doi.org/10.1080/03057925.2020.1854084
Vergara-Lope, S., Hevia de la Jara, F. y Velásquez, A. (2021). Aprendizajes básicos de ciudadanía: Validación y aplicación de un instrumento de medición. CPU-e Revista de Investigación Educativa, (33), 187-210. https://doi.org/10.25009/cpue.v0i33.2766
Zúñiga, C., Ojeda, P., Neira, P., Cortés, T. y Morel, M. (2020). Entre la imposición y la necesidad: Implementación del Plan de Formación Ciudadana en escuelas chilenas. Revista Calidad en la Educación, 52, 135-169.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Matias Cristóbal Pérez Padilla
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Los contenidos de esta revista se distribuyen bajo una licencia Atribución/Reconocimiento-NoComercial-SinDerivados 4.0 Internacional.