Networks and personalization in the perception of quality of the learning process of online education developed in the context of a pandemic
DOI:
https://doi.org/10.38123/rre.v3i1.253Keywords:
Social Capital, Individualized Teaching, Community EducationAbstract
The objective of the article is to analyze the perceptions of the educational community regarding the teaching-learning process in the context of a pandemic, of methodological adaptations in an emergency and uncertainty scenario.
Based on data collected in a sample that included views of Teachers and directors; parents and guardians; and students, addresses in an exploratory and descriptive way the perceptions of the actors regarding the learning achieved; the availability of support networks; the degree of perceived personalization and the preferences of the continuing study modality, based on the experience of online education in a pandemic.
Focused reflections emerge from this around the potential presented by the highest degrees of personalization of educational processes, as a basis for projecting networks and shared visions, which coordinate the actors in pursuit of the common goal of improving education, which is possible to assume as potential elements of projection for the improvement of teaching-learning processes.
Downloads
References
Abril Lancheros, M. S. (2021). Proceso de aprendizaje en la pandemia. Revista Panorama 15(28). 1909-7433. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=343965146010
Acaso, M. y Nuere, S. (2005). El curriculum oculto visual: aprender a obedecer a través de la imagen. Revista Arte, Individuo y Sociedad,(17), 207-220. https://revistas.ucm.es/index.php/ARIS/article/view/ARIS0505110207A
Bandura, A. (1971). Social learning theory. General Learning Press.
Becerra Rodrígues, F. (2008). Las redes empresariales y la dinámica de la empresa: aproximación teórica. Innovar, 18(32), 24-46. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-50512008000200002&lng=en&tlng=es
Castellanos González, M. E., García Dueñas, R. Y., Miranda Vera, C. E. y Morales Calatayud, M. (2021). Estudio de redes sociales en la investigación-acción-participación para el fomento de la educación ambiental en comunidades costeras. Conrado, 17(82), 7-13. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442021000500007&lng=es&tlng=es
Duque Méndez, N. D., Ovalle-Carranza, D. y Carrillo-Ramos, Á. (2020). Sistema basado en reglas para la generación personalizada de curso virtual. Revista TecnoLógicas, 23(47), 229-242. https://doi.org/10.22430/22565337.1494
Fermoso, P. (1985). Teoría de la educación: una interpretación antropológica. CEAC.
Freeman, L. (2004). The development of social network analysis: A study in the sociology of science. Empirical Press.
García Hoz, V. (1993). Sobre los variados reflejos de la educación personalizada. Cuadernos de Pensamiento, 8, 9-14.
González, M., Benchoff, D., Huapaya, C. y Remon, C. (2017). Aprendizaje adaptativo: un caso de evaluación personalizada. Revista Iberoamericana de Tecnología en Educación y Educación en Tecnología , (19), 65-72. http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1850-99592017000100009&lng=es&tlng=es.
Hernández Martínez, A. G. (2007). Estrategia y cooperación: una visión de la gestión desde el paradigma de la colaboración Interfirmas. Revista de la Facultad de Ciencias Económicas: Investigación y Reflexión, 15(2), 113-129. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=90915208
Lazo Fernández, Y., Márquez Marrero, J. L. y Ordaz Hernández, M. (2019). La gestión del trabajo educativo en las instituciones universitarias: fundamentos teórico-metodológicos. Mendive Revista de Educación, 17(3), 454-465. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-76962019000300454&lng=es&tlng=es
Leal, E., Luquez, P. y Fernández, O. (2010). Procesos socio-afectivos asociados al aprendizaje y práctica de valores en el ámbito escolar. Revista Telos, 12(1), 63-78. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=99312518005
Leppänen, T. (2021). Creativity and spontaneity in the theory of the community power learning process. Revista Brasileira de Psicodrama, 29(3), 178-187. https://doi.org/10.15329/2318-0498.00485
Lerís López, D., Vea Muniesa, F. y Velamazán Gimeno, Á. (2015). Aprendizaje adaptativo en Moodle: tres casos prácticos. Education in the Knowledge Society (EKS), 16(4), 138-157. https://doi.org/10.14201/eks201516138157
Luna, M. y Velasco, J. L. (2005). Confianza y desempeño en las redes sociales. Revista Mexicana de Sociología, 67(1), 127-162. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0188-25032005000100
Martínez-Vérez, M., Albar-Mansoa, J. y Pallarès-Piquer, M. (2022). No lugares, escuela e identidad: la performance como herramienta educativa. Revista Educação & Sociedade, 43, 1-16. https://doi.org/10.1590/ES.244848
Miló García, O. y Torres Domínguez, J. (2016). Algunos elementos teóricos acerca de la orientación profesional en la especialidad carpintería. Mendive Revista de Educación, 14(1), 26-32. https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/824
Ministerio de Educación. (28 de abril de 2022). Educación en Pandemia. Principales Medidas del Ministerio de Educación en 2020. https://www.mineduc.cl/wp-content/uploads/sites/19/2021/01/BalanceMineduc2020.pdf
Najmanovich, L. P. (2006). El desafío de la complejidad: redes, cartografías dinámicas y mundos implicados. Enlace, 3(2), 49-61. http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1690-751520060002000
Pinilla López, R. F. y Páramo, P. (2020). Comportamientos urbanos egoístas y cooperativos: el dilema del ciudadano. Revista Latinoamericana de Psicología, 52, 104-114. https://doi.org/10.14349/rlp.2020.v52.11
Pires, D., Hoffmann, V. y Reyes, E. (2008). La dinámica de cooperación y competición entre empresas de hospedaje. Estudios y Perspectivas en Turismo, 7(3), 588-608. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=180757123009
Razo, A. E. (2018). La reforma integral de la educación media superior en el aula: política, evidencia y propuestas . Revista Perfiles Educativos, 40(159), 90-106. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-26982018000100090&lng=es&tlng=es
Requena Santos, F. (1989). El concepto de red social. Revista Española de Investigaciones Sociológicas, (48), 137-152. https://reis.cis.es/REIS/jsp/REIS.jsp?opcion=articulo&ktitulo=634&autor=F%C9LIX+REQUENA+SANTOS
Ribeiro, B. M., Scorsolini-Comin, F. y Dalri, R. D. (2020). Ser docente en el contexto de la pandemia de Covid-19: reflexiones sobre la salud mental. Revista Index de Enfermería, 29(3), 137-141. http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962020000200008&lng=es&tlng=es
Salas, M., Díaz, A. y Medina, L. (2021). Mentorías en Chile: de la política diseñada a la puesta en acto. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 26(89), 449-474. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662021000200449&lng=es&tlng=es
Salgado, E. (2003). Teoría de costos de transacción: una breve reseña. Cuadernos de Administración, 16(26), 61-78. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=20502604
Soto Muñoz, M. E. y Osorio Baeza, J. A. (2021). Enseñanza de la lectura en contextos de pobreza: articulación curricular en la primera infancia. Revista Perspectiva Educacional, 60(2), 28-47. https://dx.doi.org/10.4151/07189729-vol.60-iss.2-art.1176
Yévenes, A. (2018). Gamificación del aprendizaje de modelos de negocios y emprendimiento. Revista Horizontes Empresariales, 17(2), 58-71. http://revistas.ubiobio.cl/index.php/HHEE/article/view/3454
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Ariel Yévenes Subiabre
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Los contenidos de esta revista se distribuyen bajo una licencia Atribución/Reconocimiento-NoComercial-SinDerivados 4.0 Internacional.