Multimodal text and its uses in primary education

Authors

  • Valentina Calderón Núñez Universidad Finis Terrae

DOI:

https://doi.org/10.38123/rre.v2i1.207

Keywords:

multimodality, multimodal text , primary education , ICT, multimodal reading and writing

Abstract

The main objective of this research is to know the use of multimodal text in the educational field, either for teaching or production in the classroom, which is carried out through a systematic review of the literature, which are analyzed based on two categories, the methodological and the results. The first category lies in the inclinations of the articles towards the use of qualitative methodologies, a tendency to instruments such as field journals and preference for categorical and statistical analyses. In compliance with the second, it develops trends on the results of each investigation, embodying the limitations of teaching multimodal text, the production of multimodal texts that encourage the development of skills. As a result of this, the factors that are immersed in the application of multimodal texts are concluded, from limitations to their contribution to the learning process of students.

References

Aguaded, I. y Bonilla, M. (2018). La escuela en la era digital: smartphones, apps y programación en educación primaria y su

repercusión en la competencia mediática del alumnado.Medios y Educación, (53), 151-163. https://doi.org/10.12795/pixelbit.2018.i53.10

Alonso, A. y Gewerc, A. (2018). Alfabetización mediática en la escuela

primaria. Estudio de caso en Galicia. Revista Complutense de Educación, 29(2), 407-422. https://doi.org/10.5209/RCED.52698

Ballestas, R. (2015). Relación entre TIC y la adquisición de habilidades de

lectoescritura en alumnos de primer grado de básica primaria. Investigación & Desarrollo, 2(23), 338-368. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=268/26843173005

Bamford, A. (2003). The visual literacy white paper. Adobe Systems Pty Ltd. https://www.aperture.org/wp-content/uploads/2013/05/visual-literacy-wp.pdf

Benveniste, E. (2015). Naturaleza del signo lingüístico. En Problemas de lingüística general (pp. 49-55). https://www.textosenlinea.com.ar/academicos/Benveniste%20-%20Problemas%20de%20linguistica%20general%20-%20Cap.%20IV.pdf

Bezemer, J. y Kress, G. (2010). Changing text: a social semiotic analysis of textbooks. Designs for Learning, 3(1-2), 10-29. https://www.designsforlearning.nu/articles/abstract/26/

Bolívar, W., Chaverra, D. y Monsalve, M. (2015). Argumentación y uso de

aplicaciones web 2.0 en la educación básica. Revista Lasallista de Investigación, 12(1), 58-64. https://www.redalyc.org/pdf/695/69542290006.pdf

Cabero, J., Piñero, R. y Reyes, M. (2018). Material educativo multimedia

para el aumento de estrategias metacognitivas de comprensión lectora. Perfiles Educativos, 40(159), 144-159. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-26982018000100144&lng=es&tlng=es .

Calle, G. y Gómez, M. (2020). El comportamiento lector en textos

multimodales digitales en la básica primaria. Panorama, 14(27), 1-19. http://dx.doi.org/10.15765/pnrm.v14i27.1518

Calle, G. y Lozano, A. (2018). La alfabetización digital en la formación de competencias ciudadanas en la básica primaria. Eleuthera, 20, 35-54. http://www.scielo.org.co/pdf/eleut/v20/2011-4532-eleut-20-00035.pdf

Calle, G. y Pérez, J. (2018a). La construcción de argumentos multimodales digitales en la básica primaria. Aletheia, 2(10), 38-55. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S2145-03662018000200038&lng=en&nrm=iso&tlng=es

Calle, G. y Pérez, J. (2018b). Incidencia de un ambiente de aprendizaje apoyado por TIC en las habilidades del pensamiento crítico asociadas a la

producción de textos multimodales. Revista Boletín Redipe, 7(4), 76-88. https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/484

Camacho, M. Gisbert, M. y Minelli, J. (2014). Explorando la percepción de estudiantes y profesor sobre el libro de texto electrónico en educación

primaria. Comunicar, 21(42), 87-95. http://dx.doi.org/10.3916/C42-2014-08

Cárcamo, B. (2018). El análisis del discurso multimodal: Una comparación de propuestas metodológicas. Forma y Función, 31(2), 145-174. https://revistas.unal.edu.co/index.php/formayfuncion/article/view/74660

Chacón, A. (2015). La multimodalidad del cómic: una experiencia de lectura de imágenes en los primeros grados escolares. Enunciación, 2(20), 190-206. http://dx.doi.org/10.14483/udistrital.jour.enunc.2015.2.a0

Chandler, P. (2017). To what extent are teachers well prepared to teach

multimodal authoring? Cogent Education, 1(4), 1-19. https://doi.org/10.1080/2331186X.2016.1266820

Chaverra, D. y Bolívar, W. (2016). Escritura multimodal digital, formas alternativas de comunicación y su incidencia en el aprendizaje de

estudiantes de educación básica primaria. Revista Lasallista de Investigación, 13(1), 181-187. http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S1794-44492016000100015&script=sci_abstract&tlng=es

Chaverra, D. y Gil, C. (2017). Habilidades del pensamiento creativo asociadas a la escritura de textos multimodales. Instrumento para su evaluación en la educación básica primaria. Revista Folios, (45), 3-15. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0123-48702017000100001

Cumming, W., Gardiner, V. y Hersterman, S. (2013). Professional learning in a scaffolded ‘multiliteracies book club’: Transforming primary teacher participation. Issues Educational Research, 23(3), 357-374. https://eric.ed.gov/?id=EJ1016422

Delgado, P., Salmerón, L. y Samprieto, A. (2020). Using internet video to learn about controversies: Evaluation and integration of multiple and

multimodal documents by primary school students. Computers & Education, 148, 1-14. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2019.103796

Ezquerra, J. (2012). Reseña: Multimodality: A social semiotic approach to

contemporary communication. Latinoamérica en Estudios del Discurso, 12(1), 124-130 https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5959019

Fajardo, I., Villalta, E. y Salmerón, L. (2016). ¿Son realmente tan buenos los nativos digitales? Relación entre las habilidades y las lecturas

digitales. Anales de Psicología, 32(1), 89-97. https://doi.org/10.6018/analesps.32.1.185571

García, E. (2015). Algunas reflexiones pedagógicas sobre la comprensión de textos multimodales. Figuras del Entre: Pensamientos y Escrituras Contemporáneas, 6(8), 1-18. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/recial/article/view/12976

Gladic, J. y Cautín, V. (2016). Una mirada a los modelos multimodales de

comprensión y aprendizaje a partir del texto. Literatura y Lingüística, 34, 357-380. https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0716-58112016000200017&lng=es&nrm=iso

González, D., Manghi, D. y Marín, C. (2018). Leer para aprender a partir de

textos multimodales: Los materiales escolares como mediadores semióticos. Estudios y Experiencias en Educación, 12(24). 77-91.http://www.rexe.cl/ojournal/index.php/rexe/article/view/68

González, J. (2018). El enfoque multimodal del proceso de alfabetización. Educação em Revista, 34.

https://www.scielo.br/pdf/edur/v34/1982-6621-edur-34-e177266.pdf

Hill, K. (2014). A second grade teacher's innovations toward multimodal

literacies in an urban primary school. Language and Literacy, 16(1). 21-33. http://igi.indrastra.com/items/show/9107

Kress, G. y Staffan, S. (2012). Multimodal design, learning and cultures of recognition. Internet and Higher Education, 15, 265-268. https://eric.ed.gov/?id=EJ977340

Lagos, P., Manghi, D. y Pizarro, D. (2016). Oportunidades de producción

semiótica en el aula. Una mirada sociocultural y multimodal. Literatura y Lingüística, (34), 197-220. https://dx.doi.org/10.4067/S0716-58112016000200010

Manghi, D. & Baeza, P. (2017). Reseña: Multimodality learning and communication. A social semiotic frame. Revista Latinoamericana de Estudios del Discurso, 17(1), 113-118. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6070341

Manghi, D., Illanes, O., Zamora, M., Arancibia, M. y Letelier, P. (2014). Medios semióticos y definiciones multimodales en las clases de Ciencias

Naturales y Ciencias Sociales en una escuela para jóvenes sordos. Onomázein, 9, 37-56. http://onomazein.letras.uc.cl/04_NumeroDescarga/N_ALSFAL/PantallaDescarga_ALSFAL_3.html

Mengual, S., Roig, R. y Quinto, P. (2015). Conocimientos tecnológicos,

pedagógicos y disciplinares del profesorado de primaria. Comunicar, 23(45), 151-159. https://doi.org/10.3916/C45-2015-16

Öman A. y Sofkova, S. (2015). Design and redesign of a multimodal classroom

task – implications for teaching and learning. Journal of Information Technology Education, 14, 139-159. http://www.jite.org/documents/Vol14/JITEv14ResearchP139-159Oman0743.pdf

Pardo, G. N. (2012). Metáfora multimodal: representación mediática del despojo. Forma y Función, 25(2), 39-61. https://revistas.unal.edu.co/index.php/formayfuncion/article/view/39830/43256

Parodi, G. (2010). Multisemiosis y lingüística de corpus: artefactos

(multi)semióticos en los textos de seis disciplinas en el corpus PUCV-2010. Lingüística Teórica y Aplicada, 48(2), 33-70. https://scielo.conicyt.cl/pdf/rla/v48n2/art_03.pdf

Said, E., Valencia, J. y Silveira, A. (2016). Factores determinantes del aprovechamiento de las TIC en docentes de educación básica en Brasil. Un estudio de caso. Perfiles Educativos 38(151), 71-85. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-26982016000100071

Walsh, M. (2010). Multimodal literacy: What does it mean for classroom practice? Language and Literacy, 33(3), 211-239. https://search.informit.com.au/documentSummary;dn=413764741373610;res=IELAPA

Published

2022-03-31

How to Cite

Calderón Núñez, V. (2022). Multimodal text and its uses in primary education . Revista Realidad Educativa, 2(1), 61–87. https://doi.org/10.38123/rre.v2i1.207

Issue

Section

Young Researchers