Impact of play methodologies based on Imaginative Education tools on the school motivation of elementary students

Authors

  • Español Español Español
  • Español Español Universidad Finis Terrae
  • Luis Valentin Vargas Vergara Universidad Finis Terrae

DOI:

https://doi.org/10.38123/rre.v2i1.199

Keywords:

school motivation, Imaginative Education tools, play methodologies

Abstract

The Agency for the Quality of Education notes a decrease in the indicators of school motivation in students at elementary school. The reasons include the preeminence of a content transmission model and the lack of diversification of methods and strategies in the classroom. This research sought to know the impact of the use of playful methodologies based on Imaginative Education tools in the development of school motivation of these students, using a correlational research method based on the literature review and the application of surveys. The findings confirmed that the preferences of the students are different from those used by the teachers, so Imaginative Education constitutes an articulating element, by incorporating the game and recreational tools considering the preferences and socio-cognitive characteristics of the students, and that must be addressed in gamified didactic sequences.

Author Biographies

Español Español, Español

Profesora de Historia y Geografía de la UMCE y Magíster en Creatividad e Innovación Pedagógica de la UFT. Bordadora y madre de Marina y Lautaro. Actualmente es Gestora Académica de la Región Metropolitana en el Preuniversitario Cpech.

Su línea investigativa se relaciona con la educación emocional y neurociencias aplicadas a educación.

Español Español, Universidad Finis Terrae

Profesor de Artes Visuales y Educación Tecnológica, Magíster en Creatividad e Innovación Educativa, pintor acuarelista, ilustrador, autor de textos de educación tecnológica en Editorial Santillana, y relator en diferentes instituciones educativas.
Actualmente se desempeña como profesor en el colegio San Ignacio El Bosque desde 1998.
Su interés de estudio e investigación se centra en el pensamiento visible, innovación y estrategias de desarrollo creativo, gamificación, tecnologías educativa, design thinking, ABP y dinámicas pedagogicas.

Luis Valentin Vargas Vergara, Universidad Finis Terrae

Profesional de la educación con formación especializada en Historia y Ciencias sociales, Creatividad e Innovación Educativa y Gestión del talento en organizaciones. Actualmente se desarrolla como consultor educativo para instituciones públicas y privadas.
Sus intereses de investigación están relacionados con la innovación educativa, la creatividad, la neurociencia aplicada a la educación, la gamificación y la pedagogía basada en evidencias.

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Published

2022-03-31

How to Cite

Español, C. A., Español, H., & Vargas Vergara, L. V. (2022). Impact of play methodologies based on Imaginative Education tools on the school motivation of elementary students. Revista Realidad Educativa, 2(1), 88–116. https://doi.org/10.38123/rre.v2i1.199

Issue

Section

Young Researchers