Online teaching and reflective practice of teachers during the pandemic in the province of Concepción

Authors

DOI:

https://doi.org/10.38123/rre.v2i1.197

Keywords:

Reflective practice, Online learning mode, teachers in service, elementary education, learning about teaching, COVID-19 pandemic

Abstract

This research focused on knowing the conditions that favor the reflective practice of the teachers from the first and second level of primary school of educational establishments in the province of Concepción, when they teach in online mode and, describe the experiential learning in the framework of the health emergency. It is an interpretative study, in particular a case study with 19 teachers, who participated in interviews and focus groups, safeguarding ethical criteria. The results get allow us to conclude that the conditions that stimulated teacher reflection have a structural, family and individual, that generates this reflection was social inequality, insufficient family support and the student's willingness for learning. In relation to learning, it’s noted that as a result of teacher reflection and in the virtual teaching framework, greater constructions of professional knowledge are produced in the didactic field.

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Author Biographies

Pablo Montoya Bravo, Universidad Católica de la Santísima Concepción

Profesor de Educación general básica, licenciado en edución por la Universidad Santo Tomas. Actualmenbtem cabdidato a Magister en Cs. de la Educación por la Universidad Católica de la Santisima Concpeción. Profesor de Primer Ciclo en el colegio Etchegoyen en la comuna de Talcahuano, provincia de Concepción, Chile.

Alejandra Nocetti de la Barra, Universidad Católica de la Santísima Concepción

Dra. en Educación y Sociedad por la Universidad de Barcelona, España. Investigadora de la Facultad de Educación de la Universidad Católica de la Santisima Concepción. Directora del Doctorado en Educación en Consorcio, Chile. Profesora asociada del Departamento de Fundamentos de la Pedagogía y miembro del Centro de Investigación Interdisciplinar y de desarrollo (CIEDE_ UCSC): Lineas de investigación: Formación Práctica, Práctica Reflexiva, Desarrollo Docente, Saberes prácticos.

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Published

2022-03-31

How to Cite

Montoya Bravo, P. ., & Nocetti de la Barra, A. (2022). Online teaching and reflective practice of teachers during the pandemic in the province of Concepción. Revista Realidad Educativa, 2(1), 7–38. https://doi.org/10.38123/rre.v2i1.197

Issue

Section

Educational Research