Vocational-Technical Higher Education: a qualitative approach from its graduates

Authors

DOI:

https://doi.org/10.38123/rre.v1i2.181

Keywords:

social trajectory, youths, higher education, school culture

Abstract

Society demands to people that certain milestones be met to be able to insert itself politically and productively in it. Finishing mandatory education responds to a key requirement to contribute economically to post-industrial development. This article aims to review the educational experience in Vocational-Technical Higher Education, through the testimony of young people who graduated from this educational modality. Using a qualitative approach, with the application of semi-structured interviews, ten different stories of men and women were recorded, telling their social, educational, and occupational trajectories to date. Different experiences were identified about the school institution and the technical background received, contrasting the job market based on the knowledge acquired allowing us to reflect, in an exploratory way, on the school culture.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

José Daniel Manzano Pavez, Núcleo de Investigación y Acción en Juventudes, Universidad de Chile

Antropólogo Social (U. de Chile). Integrante del Núcleo de Investigación y Acción en Juventudes del Departamento de Sociología de la Universidad de Chile.

References

Baeza, J., Flores, L. y Sandoval, M. (2014). Construcción y deconstrucción de la confianza en jóvenes chilenos. Ediciones UCSH.

Bellei, C., Canales, M., Orellana, V. y Contreras, M. (2016). Elección de escuela en sectores populares: Estado, mercado e integración social. Revista Austral de Ciencias Sociales, (31), 91-110. https://doi.org/10.4206/rev.austral.cienc.soc.2016.n31-06

Bourdieu, P. (1988). La distinción. Criterios y bases sociales del gusto. Taurus.

Bucarey, A. y Urzúa, S. (2013). El retorno económico de la Educación Media Técnico-Profesional en Chile. Estudios Públicos, (129), 1-48. https://www.cepchile.cl/cep/site/docs/20160304/20160304100210/rev129_ABucarey-SUrzua.pdf

Cáceres, C. y Bobenrieth, E. (1993). Determinantes del salario de los egresados de la Enseñanza Media Técnico-Profesional en Chile. Cuadernos de Economía, 89(30), 111-129. https://www.jstor.org/stable/41951234

Canales, M. (2006). Presentación. En Metodologías de investigación social: introducción a los oficios (pp. 11-30). LOM Ediciones.

Canales, M., Opazo, A. y Camps, J. P. (2016). “Salir del cuarto”. Expectativas juveniles en el Chile de hoy. Última Década, 24(44), 73-108. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-22362016000100004

Corica, A. y Otero, A. (2018). Transiciones juveniles: un análisis sobre el vínculo educación y trabajo de jóvenes egresados de la educación obligatoria argentina. Última Década, 26(48), 133-168. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-22362018000100133

Dávila, Ó. y Ghiardo, F. (2012). Transiciones a la vida adulta: generaciones y cambio social en Chile. Última Década, 20(37), 69-83. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-22362012000200004

Dávila, Ó. y Ghiardo, F. (2018). Trayectorias sociales como enfoque para analizar juventudes. Última Década, 26(50), 23-39. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-22362018000300023

Duarte-Quapper, K., Aniñir-Manríquez, D. y Garcés-Sotomayor, A. (2017). De encuentros y desencuentros entre jóvenes y personas adultas a propósito de salir de la enseñanza secundaria en Chile. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 15(1), 373-388. https://doi.org/10.11600/1692715x.1512307032016

Elder, G. (1994). Time, human agency, and social change: perspectives on the life course. Social Psychology Quarterly, 57(1), 4-15. https://doi.org/10.2307/2786971

Elder, G. (1998). The life course as developmental theory. Child Development, 69(1), 1-12. https://doi.org/10.2307/1132065

Escalante, G. (2009). Perspectivas en el análisis cualitativo. Theoria, 18(2), 55-67. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=29917006005

Flick, U. (2007). Introducción a la investigación cualitativa. Ediciones Morata.

Gaínza, A. (2006). La entrevista en profundidad individual. En M. Canales (Ed.), Metodología de investigación social: introducción a los oficios (pp. 19-263). LOM Ediciones.

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, M. (2014). Metodología de la investigación. McGraw-Hill Education.

Larrañaga, G., Cabezas, G. y Dussaillant, F. (2013). Informe completo del estudio de la Educación Técnico Profesional. Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo-Chile. https://www.undp.org/content/dam/chile/docs/pobreza/undp_cl_pobreza_etp_2013.pdf

Larrañaga, G., Cabezas, G. y Dussaillant, F. (2014). Trayectorias educacionales e inserción laboral en la Enseñanza Media Técnico Profesional. Estudios Públicos, (134), 7-58. https://www.cepchile.cl/cep/site/docs/20160304/20160304100655/rev134_OLarranaga-GCabezas-FDussaillant.pdf

Ministerio de Educación. (2019a, 07 de noviembre). Matrícula de alumnos. Centro de Estudios Mineduc. http://junarsemantics.s3.amazonaws.com/mineduc/BigData/Visualizaciones/VZ1/dist/index.html

Ministerio de Educación. (2019b, 13 de diciembre). Mineduc lanza campaña #EligeSerTP para que jóvenes se informen y opten por la educación Técnico Profesional. https://educacionsuperior.mineduc.cl/2019/12/13/mineduc-lanza-campanaeligesertp-para-que-jovenes-se-informen-y-opten-por-la-educacion-tecnicoprofesional/

Ministerio de Educación. (2019c). Estadísticas de la educación 2018. Publicación 2019. Centro de Estudios MINEDUC. https://centroestudios.mineduc.cl/publicaciones-ce/publicaciones-estadisticas-2/

Pallas, A. (2003). Educational transitions, trajectories, and pathways. En J. Mortimer y M. Shanahan (Eds.), Handbook of the Life Course (pp. 165-184). Kluwer Academic Publishers.

Revista Docencia. (2007). Un primer acercamiento a la relegada Enseñanza Media Técnico-Profesional. Docencia, (32), 34-43. https://www.revistadocencia.cl/web/images/ediciones/docencia_32.pdf

Sepúlveda, L. (2010). Las trayectorias de vida y el análisis de curso de vida como fuentes de conocimiento y orientación de políticas públicas. Revista Perspectivas, 21, 27-53. https://doi.org/10.29344/07171714.21.436

Sepúlveda, L. (2016). Trayectorias educativo-laborales de jóvenes estudiantes de Educación Técnica en Chile: ¿Tiene sentido un sistema de formación para el trabajo en la educación secundaria? Revista Páginas de Educación, 9(2), 49-84. https://doi.org/10.22235/pe.v9i2.1297

Sepúlveda, L., Sevilla, M. P. y Valdebenito, M. J. (2020). Educación Media Técnico-Profesional: cien años de marginalidad en las políticas educativas. En A. Falabella y J. García-Huidobro (Eds.) A 100 años de la Ley de Educación Primaria Obligatoria: la educación chilena en el pasado, presente y futuro (pp. 217-234). Facultad de Educación UAH.

Sepúlveda, L., Ugalde, P. y Campos, F. (2009). Estado y perspectivas de la enseñanza media técnico-profesional en Chile: un estudio sobre las orientaciones estratégicas predominantes en los actores. Ministerio de Educación.

Sepúlveda, L. y Valdebenito, M. J. (2014). Aspiraciones y proyectos de futuro de estudiantes de enseñanza técnico-profesional. ¿Es pertinente un sistema diferenciado en la enseñanza media? Polis, 13(38), 597-620 . http://dx.doi.org/10.32735/S0718-6568/2014-N38-1061

Sepúlveda, L. y Valdebenito, M. J. (2019). ¿Estudiar para trabajar? Transición educativa-laboral de los egresados de la Educación Técnico-Profesional en Chile. Psicoperspectivas, 18(3). http://dx.doi.org/10.5027/psicoperspectivas-vol18-issue3-fulltext-1661

Sevilla, M. P. (2014). La educación técnica en Chile y Estados Unidos desde una perspectiva histórica y comparada. Calidad en la Educación, (40), 298-317. https://doi.org/10.31619/caledu.n40.73

Sevilla, M. P., Farías, M. y Weintraub, M. (2014). Articulación de la Educación Técnico Profesional: una contribución para su comprensión y consideración desde la política pública. Calidad en la Educación, (41), 83-117. https://doi.org/10.31619/caledu.n41.61

Sevilla, M. P. y Sepúlveda, L. (2016). S(elección) en liceos polivalentes. Análisis de los mecanismos de adscripción de estudiantes a la modalidad científico-humanista o técnico-profesional. Estudios Política Educativa, (3), 74-105. https://centroestudios.mineduc.cl/wp-content/uploads/sites/100/2017/06/REVISTA-EPE_N3.pdf

Sevilla, M. P., Sepúlveda, L. y Valdebenito, M. J. (2019). Producción de diferencias de género en la educación media técnico-profesional. Pensamiento Educativo, Revista de Investigación Latinoamericana, 56(1), 1-17. https://doi.org/10.7764/PEL.56.1.2019.4

Vivanco, M. (2006). Diseño de muestras de investigación social. En M. Canales (Ed.), Metodologías de investigación social: introducción a los oficios (pp. 141-167). LOM Ediciones.

Published

2022-03-31

How to Cite

Manzano Pavez, J. D. (2022). Vocational-Technical Higher Education: a qualitative approach from its graduates. Revista Realidad Educativa, 2(1), 39–60. https://doi.org/10.38123/rre.v1i2.181

Issue

Section

Educational Research